۱۳۹۰ آذر ۱۳, یکشنبه

خواص درمانی بسیار زیاد ترکیب عسل و دارچین

اسانس دارچین و آنزیم عسل، غذاهایی ضد‌میکروبی هستند که از رشد باکتری و قارچ جلوگیری به عمل می‌آورند.

ترکیب عسل و دارچین قرن‌هاست که به‌عنوان یک روش درمانی، هم در طب سنتی شرقی و هم در طب سنتی غربی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دارچین یکی از قدیمی‌ترین انواع ادویه شناخته شده توسط بشر است و شهرت عسل نیز از زمانی که تاریخ آغاز شده است، وجود داشته و وجود خواهد داشت؛ ۲ ماده‌ای که با خواص شفادهنده منحصر به فرد خود، زمان زیادی است که به‌عنوان یک درمان خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسانس دارچین و آنزیم عسل، غذاهایی ضد‌میکروبی هستند که از رشد باکتری و قارچ جلوگیری به عمل می‌آورند.
این دو نه‌تن‌ها به‌عنوان نوشیدنی‌های خوش‌طعم و دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند بلکه همچنین عناصری معطر هستند و به‌عنوان جایگزینی برای طعم دهنده‌های سنتی غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند و این به‌دلیل خاصیت ضد‌میکروبی مؤثر آنهاست. مردم ادعا می‌کنند که ترکیب این دو، شفادهنده‌ای طبیعی برای بسیاری از بیماری‌ها و فرمولی است که فواید سلامتی بسیاری در خود دارد:
بیماری‌های قلبی: عسل و پودر دارچین را روی نان بمالید و از آن به‌طور منظم به‌عنوان صبحانه به جای مربا یا کره استفاده کنید.
التهاب مفصل: ترکیب این دو را روی بخشی از بدن که درد می‌کند بمالید و آن را به آرامی ماساژ دهید.
ریزش مو: قبل از حمام کردن، ترکیبی از روغن زیتون گرم، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چایخوری پودر دارچین را تهیه کرده و روی مو‌ها بمالید، آن را برای ۱۵‌دقیقه‌‌ رها کنید و سپس آن را بشویید.
عفونت مثانه: پودر دارچین و عسل را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و بنوشید.
دندان درد: ترکیبی از این دو را روی دندانی که درد می‌کند، قرار دهید.
کلسترول: ترکیب این دو را با آب جوش یا چای سبز مخلوط کرده و بنوشید.
سرماخوردگی: در طول فصل زمستان، برای حفاظت از دستگاه ایمنی خود، ترکیبی از عسل و پودر دارچین را با آب ولرم به‌طور مرتب استفاده کرده و بنوشید.
سوء‌ هاضمه: کمی پودر دارچین را روی یک قاشق غذاخوری از عسل بپاشید و قبل از اینکه غذایی بخورید، مصرف کنید. با این کار قدرت اسیدی معده خود را افزایش می‌دهید.
طول عمر: به‌طور منظم از چایی که با ترکیبی از عسل و پودر دارچین مخلوط شده است، استفاده کنید.
وش: عسل را با پودر دارچین مخلوط کرده و قبل از خواب روی جوش‌هایتان بمالید. صبح بعد صورت خود را بشویید.
چاقی: برای کاهش وزن خود، هر روز صبح، نیم ساعت قبل از خوردن صبحانه، یک قاشق چایخوری عسل با نیم قاشق چایخوری پودر دارچین را در یک لیوان آب جوش مخلوط کرده و بنوشید. معده باید خالی باشد. پودر دارچین به افزایش میزان انسولین در بدن کمک می‌کند و این توانایی را دارد تا فعالیت انسولین را در بدن تا ۲۰‌برابر افزایش دهد و برای افرادی که از سطح قند خون بالایی برخوردار هستند، بسیار مفید است (افراد چاق و بیماران دیابتی). عسل نیز به سوخت و ساز کلسترول نامطلوب و اسید چرب کمک شایان توجهی می‌کند، مکانیسم سوخت رسانی بدن را فراهم می‌کند، سطح قند خون را در حد متعادل نگاه می‌دارد و به هورمون‌های بازیابی بدن اجازه می‌دهد تا چربی‌های ذخیره شده اضافی را بسوزانند.
بوی بد دهان: غرغره کردن با عسل و پودر دارچینی که با آب جوش مخلوط شده باشند، سبب می‌شود تا دهان شما در طول روز بوی بد ندهد و خوشبو باقی بماند.

۱۳۹۰ آذر ۱۱, جمعه

۷میوه و سبزی برای زیبایی پوست

گذر زمان، آلودگی هوا، آسیب‌های خورشید، لطافت ودرخشندگی پوست را به تاراج می‌برند و خال‌ها و لکه‌های رنگی به ارمغان می‌آورند.
برای مقابله با این آسیب‌ها و صاف و مرطوب نگه داشتن پوست، میوه‌ها بهترین گزینه
محسوب می‌شوند. هر نوع پوست نیازهای مخصوص به خود را دارد و میوه و سبزیجات اگر
درست انتخاب و مصرف شوند می‌توانند به این نیازها پاسخ دهند.

انگور
در طب سنتی هند به انگور «خون گیاهی» یا «مروارید حیات» گفته می‌شود و هزاران سال است که از آن برای درست کردن مواد آرایشی – زیبایی و فیتوتراپی یا همان درمان بیماری‌ها با داروهای گیاهی استفاده می‌شود.

خواص زیبایی انگور: انگور سرشار از ویتامین‌ها، اسیدهای میوه و آنتی اکسیدان‌ها بوده و قابض فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. این میوه‌ی خوشمزه، همه‌ی پوست‌ها را تقویت، مرطوب و روشن می‌سازد.

انگور در خدمت سلامتی: انگور با توکسین‌ها مبارزه می‌کند و باعث پاک‌سازی عمقی بدن می‌شود. انگور دارای خواص ضدخستگی است و باعث تقویت قوای جسمی و فکری می‌شود. این «مروارید حیات» روح را از افکار تکراری و مزاحم خلاص می‌کند و بهترین میوه برای حفظ و تقویت و نشاط و شادابی بدن محسوب می‌شود.

توصیه می‌کنیم پوست‌تان هر نوعی که باشد از خوردن انگور غافل نشوید.


میوه‌های قرمز رنگ: رنگدانه‌های جوانی
در فصل تابستان، توت فرنگی، انگور فرنگی، شاه‌توت و تمشک، زینت و شادابی را به باغ‌ها و پوست‌مان هدیه می‌دهند.

این میوه‌ها اثرات گذر عمر را به تعویق می‌اندازند. پس تا می‌توانید از این
میوه‌های بخورید.

خواص زیبایی میوه‌های قرمز رنگ: میوه‌های قرمز خواص‌شان را مدیون رنگ‌شان هستند. درواقع آنتوسیانین‌های موجود در آن‌ها (پیگمان‌های طبیعی گیاهی آن‌ها) به احیای سلول‌ها و ترمیم برخی آسیب‌های پوستی کمک می‌کنند. علاوه بر این بتاکاروتن آن‌ها از پوست حفاظت کرده و باعث می‌شوند پوست بهتر نفس بکشد.

میوه‌های قرمز در خدمت سلامت: میوه‌های قرمز و به ویژه شاه توت، انگور فرنگی و تمشک با خواص تصفیه کنندگی که دارند کیفیت خون را بهتر می‌کنند و بازسازی بافت‌ها را تسهیل می‌بخشند. همچنین زمانی که دچار گرمازدگی شده باشید این میوه‌ها معجزه می‌کنند.

همه با تمام انواع پوست‌ها می‌توانند از خواص زیبایی این میوه‌های خوشمزه بهره‌مند
شود

هویج: خواص جاودانی
هویج یکی از آن سبزیجات ضد پیری فوق‌العاده محسوب می‌شود و به تقویت کننده‌ی چشم معروف است.

خواص زیبایی هویج: هویج سرشار از ویتامین‌ها و به خصوص ویتامین A می‌باشد. هویج ضدالتهاب و احیا کننده‌ی قابلی است که نه تنها چین و چروک‌ها را کاهش می‌دهد بلکه با عفونت‌های پوستی نیز مقابله می‌کند.

هویج در خدمت سلامت: در فیتوتراپی نیز هویج به خاطر داشتن خواص زه‌کشی بافت‌ها،معروف است. این نارنجی خوش‌رنگ و مفید «ضد سم» واقعی محسوب می‌شود و در خون و طحال
وارد عمل شده و سموم بدن را خنثی می‌کند.

همه‌ی انواع پوست‌ها می‌توانند از خواص زیبایی هویج بهره‌مند شوند.


پرتقال: لیفتینگ ویتامینه
این میوه‌ی پرطرفدار در تابستان نیز همانند زمستان باعث ایجاد آرامش می‌شود زیرا دارای خواص بی شماری است.

خواص زیبایی پرتقال: پرتقال همانند لیموترش سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است. پرتقال هر چه شیرین‌تر باشد خواص قابضی بیشتری دارد و می‌تواند پیری سلول‌ها را به تأخیر بیندازد و از پیدایش چین و چروک جلوگیری کند. این میوه‌ی خوش طعم همچنین باعث مرطوبی پوست شده و از خشکی آن در مقابل نور خورشید جلوگیری می‌کند.

پرتقال در خدمت سلامت: پرتقال سیستم دفاعی طبیعی بدن را تقویت می‌کند و از آن (و همچنین پوست) در مقابل آسیب‌های خارجی حفاظت می‌کند. پرتقال مقوی‌تر از لیموترش است و در صورتی که بدن با استرس، خستگی یا فشارهای کاری درگیر شده باشد باعث آرامش و تسکین بافت‌های آسیب دیده می‌شود. در نهایت باید بگوییم که پرتقال در مبارزه با
میگرن و کوفتگی بسیار موثر عمل می‌کند.

همه‌ی انواع پوست‌ها حتی پوست‌های حساس نیز می‌توانند از خواص زیبایی پرتقال
بهره‌مند شود.

گوجه فرنگی: پاک‌سازی پوست
خوشبختانه امروزه گوجه فرنگی در طول سال در بازار موجود است و می‌توان به راحتی از خواص آن بهره‌مند شد. گوجه فرنگی این قابلیت را دارد که مشکلات پوستی را چه درونی و چه سطحی رفع کند.

خواص زیبایی گوجه فرنگی: گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است و در عین حال که پوست را پاک‌سازی می‌کند، ضدعفونی کننده و روشن کننده نیز محسوب می‌شود. گوجه فرنگی باعث رفع جوش‌های سر سیاه می‌شود و لایه‌ی سطحی پوست را پاک‌سازی می‌کند. از این گذشته گوجه فرنگی ضدالتهاب است و برای درمان
زخم‌های پوستی و سوختگی‌های سطحی موثر عمل می‌کند
خیار: مرطوب کننده‌ی پوست
شاید خیلی نیاز به توضیح نداشته باشد که خیار خواص مرطوب کنندگی و پاک‌سازی دارد.

خواص زیبایی خیار: خیار حاوی ۹۵ درصد آب است و زمانی که به عنوان ماسک استفاده می‌شود به راحتی لایه سطحی پوست را مرطوب می‌کند. خیار توکسین‌های پوست را دفع کرده و پوست را صاف و شاداب می‌کند.

خیار در خدمت سلامت: یونانی‌های باستان معتقد بودند که خیار خواص آرامش بخشی دارد و آن‌را برای کاهش میل جنسی خیلی زیاد توصیه می‌کردند. امروزه از خیار به خاطر دارا بودن ویتامین B6 و خواص آرام بخشی در برخی معالجات ضد استرس استفاده می‌کنند.

همه‌ی انواع پوست‌ها می‌توانند از خیار برای داشتن پوستی زیبا استفاده کنند.
گریپ‌فروت: دفع سموم
از ۴۰۰۰ سال پیش، از گریپ‌فروت به دلیل خواص درمانی‌اش استفاده می‌شود. گریپ‌فروت مؤثرترین میوه برای دفع سموم است و همچنین یکی از بهترین میوه‌ها برای پاک‌سازی پوست محسوب می‌شود.

خواص زیبایی گریپ‌فروت: گریپ‌فروت ضدعفونی کننده، قابض و تقویت کننده است. این میوه‌ی پُرخاصیت، همه‌ی انواع پوست‌ها را تقویت و بازسازی می‌کند و پوست‌های چرب را تمیز و پاک‌سازی می‌کند. همچنین از این میوه برای تقویت و شادابی پوست سر استفاده می‌شود.

گریپ‌فروت در خدمت سلامت: گریپ‌فروت مدر است و از این رو توکسین‌ها یا همان سموم بدن را دفع می‌کند و احتباس آب را کاهش می‌دهد. این میوه‌ی پرطرفدار جریان خون را افزایش می‌دهد و باعث لاغری و همچنین سلامت کلیه‌ها می‌شود. از این گذشته گریپ‌فروت درمان طبیعی افسردگی به شمار می‌رود.

افرادی که پوست‌های چرب و میکس دارند می‌توانند با خیال راحت از خواص زیبایی
گریپ‌فروت استفاده کنند.

۱۵ خوراکی افزایش دهنده طول عمر را می شناسید؟

مواد غذایی سالمی که بو دارند
سیر

سیر به خاطر داشتن ترکیبات آلیسین، خاصیت آنتی بیوتیکی دارد؛ بوی خاص سیر هم به دلیل وجود همین ماده است. علاوه بر این، سیر اثر ضد انعقاد خون، جذب کننده و پایین آورندۀ فشار خون هم دارد. به خاطر وجود فلاونیدهای آنتی اکسیدانی موجود در سیر، این مادۀ غذایی ارزشمند نقش مهمی در پیشگیری از سرطان های گوارشی، بیماری های قلبی عروقی و کاهش میزان کلسترول خون دارد.

پیاز

پیاز نیز خواص آنتی بیوتیکی و البته ضد عفونی دارد. پیاز باکتری های عامل پوسیدگی دندان ها، ورم لثه، پارادونتیت (التهاب لثه) و برخی آنژین ها را می‌کشد. پیاز مانع ایجاد برخی واسطه های التهابی می‌شود، آنچه که این “سیرمانند” انجام می‌دهد این است که مانند یک نیروی کمکی در مقابل برخی بیماری ها مانند آسم و مشکلات ناشی از استعمال دخانیات عمل می‌کند.

گیاهان معطر دیگر

گیاهان معطر مانند رزماری، آویشن، پونه، ریحان و نعناع، سرشار از اسانس های خانوادۀ ترپن ها هستند (اسانسی که آنها را معطر می‌کند). ترپن ها می‌توانند بر روی تومورها تأثیر بسیار زیادی داشته و تکثیر سلول های سرطانی را کاهش ‌دهند یا باعث مرگ این سلول ها شوند.

زردچوبه و فلفل سیاه

زردچوبه که حاوی آنتی اکسیدان های قوی، ضد التهاب ها و ضد سرطان ها است، ادویۀ مناسبی برای قرار گرفتن در منوی غذای روزانۀ ماست. این ادویه در کنار فلفل سیاه، خاصیتش ده برابر می‌شود.

سویا

در سویا ایزوفلاون وجود دارد، ایزوفلاون آنتی اکسیدانی قوی است که خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد، میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد و برخی نشانه های یائسگی را تسکین می‌دهد.

سویا به شکل توفو، میسو، سس سویا، شیر سویا و یا ماست سویا عرضه می‌شود. توجه: دانه های سویا به هیچ وجه با سویای واقعی قابل مقایسه نیستند.

علاوه بر ایزوفلاون، سویا خواص دیگری هم دارد: حاوی پروتئین بالا، اسیدهای چرب، ویتامین، املاح معدنی و فیبرهای خوراکی نیز هست.

قارچ ها

بعضی از قارچ ها، مانند قارچ های ژاپنی شیتاکه، متاکه و ریشی سیستم دفاعی بدن را تحریک می‌کنند. این اثر به خاطر وجود پلی ساکاریدهایی مانند بتا گلوکن و لنتینان در این نوع از قارچ هاست.
این خاصیت ِ تحریک کنندگی ِ سیستم دفاعی فواید بسیاری دارد، خصوصاً در موارد سرطان؛ و در قارچ های پلورُتز و قارچ پاریسی یافت می‌شود.

میوه های قرمز

تمشک، توت فرنگی، توت سیاه، زغال اخته، انگور فرنگی سیاه، توت کانادایی، کران بری و انگور سیاه، میوه هایی سرشار از آنتی اکسیدان، پلی فنول و فلاونید هستند. برای مثال، تمشک ۲ برابر بیشتر از گریپ فروت و حدوداً ۹ برابرِ کیوی، ذخیرۀ آنتی اکسیدان دارد. به همین علت است که میوه های قرمز از بیماری های اختلال در بازسازی عصبی (مانند آلزایمر) پیشگیری می‌کنند، فشار خون را پایین می‌آورند، کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهند، از بروز بیماری های قلبی عروقی نیز پیشگیری می‌کنند، سرعت رشد تومورها را کند می‌کنند و عوامل سرطان زا را از بین می‌برند.

شکلات سیاه

شکلات تلخ در مبارزه با خستگی و نیز پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی سهیم است. مشکلات گردش خون را با افزایش حجم رگ ها، محدود کردن حمله های پلاکتی و سیال کردن خون برطرف می‌کند، ضمناً خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی هم دارد. شکلات سیاه با اثر سرخوشی اش، یک ضد افسردگی طبیعی است.

هر چه شکلات طبیعی تر باشد، خوردن منظم آن بیشتر توصیه می‌شود؛ البته به شرط رعایت تعادل و میانه روی زیرا کاکائو یک مادۀ کم کالری نیست.

ماهی

ماهی که سرشار از امگا ۳ است، به خاطر فوایدش برای سیستم قلبی عروقی مشهور شده است. میزان کافی امگا ۳ در پیشگیری از سرطان و مشکلات خلق و خو در افراد افسرده مؤثر است. به زنان باردار توصیه می‌شود که امگا ۳ زیادی مصرف کنند زیرا امگا ۳ حاوی اسیدهای چرب ضروری برای رشد مناسب مغز جنین است.

۲ تا ۳ با در هفته ماهی بخورید، البته خوردن ماهی های کوچک تر در الویت است (ماهی های کوچک حاوی جیوۀ کمتری هستند).

زنجبیل

زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان های بسیار سودمند برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، برخی سرطان ها و دیگر بیماری های مرتبط با افزایش سن است. این ریشه، خواص ضد التهابی بسیار خصوصاً در درمان بیماری های رماتیسم و ورم مفاصل دارد.
در نهایت، زنجبیل گوارش را تسهیل کرده و به مبارزه با تهوع و استفراغ کمک می‌کند.

جلبک

جلبک که در گذشته تنها در آسیا مصرف می‌شد، هم اکنون در تمام اروپا نیز خورده می‌شود.
جلبک کالری بسیار پایینی دارد و سرشار از پروتئین و فیبر است. این مادۀ غذایی ارزشمند حاوی ید، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر، آهن، روی، مس، سلنیوم و… است.

جلبک ها تنها گیاهانی حاوی B12 (B12 برای بافت های عصبی ضروری است) هستند، و این موضوع در چارچوب رژیم های غذایی گیاهخواری اهمیت ویژه ای دارد.

جلبک های قهوه ای سرشار از ویتامین های C و E ، جلبک های قرمز سرشار از پروویتامین و جلبک های سبز غنی از ویتامین C هستند. بعضی هایشان هم حاوی امگا ۳ اند !

تأثیر جلبک ها بر سلامتی چیست؟ آنها به پیشگیری از پرفشاری خون، یبوست، کم کاری تیروئید و تومورها کمک می‌کنند در ضمن آنتی باکتری و ضد کرم هم هستند.

چای سبز

چای سبز یک ضد سرطان بسیار عالی است و با کاهش تشکیل پلاک های آتروم از بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند، پلاک های آتروم عامل انسداد عروق هستند. این چای مانند یک سم زدا برای بدن عمل می‌کند و پیری را به تأخیر می‌اندازد. ضمناً، تصور می‌شود که چای سبز به مبارزه با بیماری های اختلال در بازسازی سلول های عصبی مانند بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

غلات کامل

غلات کامل سرشار از فیبر اند و باید در لیست غذایی ما از الویت بالایی برخوردار بوده و جایگزین علات تصفیه شده بشوند، غلات تصفیه شده طی مراحل صنعتی بخش عمده ای از خواصشان، خصوصاً فوایدی را که برای گوارش و سیستم قلبی عروقی دارند، از دست می‌دهند.
نان کامل، غلات کامل صبحانه و دیگر غلات کامل (برنج، نان …) باید هر روز مصرف شوند.

روغن زیتون

مادۀ غذایی اصلی رژیم های مدیترانه ای، روغن زیتون است که مزیت اصلی اش ایجاد تعادل بین امگا ۳ و امگا ۶ است. این روغن آثار غیر قابل بحثی در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی دارد. توصیه می‌شود که این روغن را جایگزین روغن های دیگر کرده و حتی با روغن کلزا که سرشار از امگا ۳ است، مخلوط کنید.

بروکلی و سبزیجات دیگر

بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و البته گوجه فرنگی و فلفل و بعد از آنها چغندر و کدوتنبل، سبزیجات فوق العاده ای برای سلامتی هستند. سبزیجات کالری بسیار کم، مقدار زیادی فیبر، ویتامین و مواد معدنی دارند. این گروه از موادغذایی، باید ۲ بار در روز، در وعده های غذایی نهار و شام، مورد استفاده قرار گیرند.

مغزی که پوست شما را شفاف می کند

خاصیت پیشگیری کننده از سرطان، مقابله با رادیکال‌های آزاد، ایجاد شادابی و طراوت در پوست از مهم‌ترین خواص میوه گردو است.
یوسف نقیایی کارشناس تغذیه ضمن بیان این مطلب، اظهار داشت: گردو در گروه آجیل دسته‌بندی می‌شود و معمولا هر یک قاشق سوپ‌خوری گردو، ۱۵ گرم وزن دارد که خود یک واحد غذایی محسوب می‌شود، بنابراین روزانه مصرف یک تا دو واحد غذایی گردو توصیه می‌شود.

وی در مورد ترکیبات غذایی این ماده غذایی خاطرنشان کرد: هر ۱۰۰ گرم گردو دارای ۱۸ گرم کربوهیدرات، ۱۴ گرم پروتئین، ۶۱ درصد چربی غیراشباع، ۴۶۰ کیلوکالری انرژی، چهار گرم فیبرغذایی، ۳۶۰ میلی گرم فسفر، ۲٫۵ میلی گرم آهن، ۵۰۰ میلی گرم پتاسیم و ۲۰ میلی گرم ویتامین E است.

نقیایی با اشاره به کربوهیدرات موجود در مغز گردو افزود: ‌کربوهیدرات موجود در گردو به صورت قند پیچیده است و قند خون را به سرعت افزایش نمی‌دهد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه چربی مغز گردو از نوع اسید چرب غیر اشباع است، خاطرنشان کرد: اسیدهای چرب موجود در گردو از اسیدهای چرب مفید و مناسب گیاهی است که می‌تواند در تنظیم کلسترول خون نقش داشته باشد.

نقیایی عنوان کرد: گردو با دارا بودن ۲۰ میلی‌گرم ویتامین E در هر صد گرم، نقش آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی در بدن ایفا می‌کند.

این کارشناس تغذیه همچنین توصیه کرد: کودکان و نوجوانان در حال رشد گردو را جایگزین تنقلاتی نظیر ‌چیپس و پفک کنند.

۱۳۹۰ آذر ۱۰, پنجشنبه

تمرين زمستاني موجب افزایش قدرت و استقامت می شود

خيلي ها بر اين باورند كه تمرين ورزشي در هواي سرد زمستان ، زبان آور است و اصولا در هواي سرد به جاي ورزش كردن ، در خانه و يا محل كار مي مانند ، اما ورزشكاران با تجربه و آنها كه با علم ورزش آشنايي دارند ، خوب مي دانند نه تنها تمرين ورزشي در زمستان مفيد و سازنده است ، بلكه بدن را براي تمرين هاي بهاري ومسابقه هاي سنگين مقاوم و آماده مي كند . تمرين زمستاني ، مبناي قوي شدن بدن و بالا رفتن استقامت عمومي است .

تمرين در هواي بسيار سرد

بر اي اين كه بتوانيد در هواي سرد تمرين كنيد ، بايد به اين شيوه تمرين عادت كنيد . كسي كه آمادگي ندارد و ناگهان شروع به تمرين در هواي سرد زمستاني مي كند ، ممكن است با مخاطراتي روبه رو شود . بنابراين سعي كنيد كم كم خود را به اين عادت دهيد . در اين صورت ، حتي در دماي زير 20 درجه سانتي گراد نيز براحتي تمرين خواهيد كرد .

اگر تاثير مثبت هواي سرد را دريابيد و چگونگي مقابله با آن را بدانيد ، تمرين در سرما ميتواند تجربه بي خطر ، مطبوع و نيرو بخش باشد . در اينجا چند قاعده اساسي تمرني در هواي سرد را ذكر مي كنيم . ـ لباس مناسب بپوشيد ، تا بدنتان گرماي خود را حفظ كند . توجه ويژه اي به حفاظت انگشتان ، گوشها ، پنجه هاي پا و بيني داشته باشيد . ـ غذايي مقوي بخوريد اين غذاها به شما انرژي مي دهد تا در هواي سرد ، خود را گرم نگاه داريد. ـ براي خو گرفتن به سرما ، در سرما تمرين كنيد .

ـ علايم ، هشدار دهنده كاهش درجه حرارت داخل بدن را بشناسيد
. اين علايم عبارتند از : گنگي گفتار ناهماهنگي دستها ، ناتواني در راه رفتن و آشفتگي فكري .ـ علايم ، سرمازدگي در شرف وقوع ، يعني سوزش پوست ، سرخي بيني و ناهماهنگي دست و پا را بشناسيد .

بدن ما چگونه خود را برابر سرما حفظ مي كند

“ گيپ مركين ” ، پزشك ورزشي كه سالها دويدن را تجربه كرده است ، مي گويد : چند سال پيش “ ديوناتين ” دونده استقامتي و من در يك مسابقه 30 كيلومتر صحرانوردي زير برف و بوران رقابت مي كرديم . سوز يرد ، برودت هوا را به زير صفر رسانده بود . هنگامي كه مشغول دويدن بوديم ، احساس راحتي مي كريدم و سرما آزارمان نمي داد . بدن ما 15 تا 20 برابر بدن آنهايي كه داخل خودروها بودند ، گرما توليد مي كرد. حتي انان كه هر 1 كيلومتر را در 8 دقيقه به آرامي مي دوند ، بدنشان 10 برابر بدن افرادي كه حركت نمي كنند ، گرما توليد مي كند . به اين دليل ، فوتباليست ها در ميدان احساس سرما نمي كنند ، اما تماشاچيان در سكوها بشدت مي لرزند . به هر حال ، با پريدن به بالا و پايين ، مي توانيد تا اندازهاي خود را در برابر سرما محافظت كنيد .

بدن شما براي محافظت در برابر سرما واكنش ها و اعمال ويژه زير را انجام مي دهد :

ـ مغز شما علايمي را به وسيله اعصاب براي نزديك كردن جريان خون به پوست مي فرستد . اين عمل ،گرما را نگاه ميدارد . زيرا از طريق پوست ،گرما از بدن خارج مي شود . اگر از دست دادن گرما ادامه يابد ، بدنتان راه رسيدن آن به بازوها و پاها را مي بندد. واكنش بدن در برابر كاهش درجه برودت ، لرزيدن است . عضلات شما با سرعت زياد به طور متناوب منقبض و باز مي شوند . بيش از 60 درصد انرژي كه با لرزش بدن توليد مي شود ، با گرما بيرون داده خواهد شد . زير پوست شما چربي وجود دارد كه بدنتان را مقابل سرما عايق بندي مي كند . چربي بيش از 50 درصد عايق بندي بدن را انجام مي دهد . پوست ، نيام و عضلات 50 درصد بقيه را تدارك مي بينند . به اين دليل ، افرادي كه بدنشان مقدار كافي چربي داشته باشد ، بهتر از اشخاص لاغر مقابل سرما مقاومت مي كنند . سرخرگ هاي شما كه خون گرم را به پوست مي رسانند در كنار سياهرگ ها كه خون را از پوست مي رسانند در كنار سياهرگ ها كه خون را از پوست به داخل بدن مي برند ، قرار دارند . به اين ترتيب گرماي سرخرگ ها ، مويرگ ها را كه به اجزاي داخلي بدن خون مي برند ، گرم مي كنند . زماني كه خون از طريق پوست به اجزاي داخلي بدن مي رسد ، كاملا گرم شده است .

در هوای سرد برای ورزش چه بپوشيم

استفاده از لباس زمستاني مناسب يك ضرورت است ، نه تنها در هواي سرد بايد لباس مناسب بپوشيد ، بلكه بايد خود را برابر باد محافظت كنيد ، زيرا باعث افزايش اين خطر و ناراحتي مي شود كه در معرض سرما قرار گيريد.تاثير روزي كه برودت هوا يك درجه سانتي گراد و سرعت باد 60 كيلومتر در ساعت باشد ، برابر روزي است كه برودت هوا 17 درجه سانتي گراد زير صفر است .اگر تركيب هواي سرد و باد شديد باشد ، بدني كه بخوبي پوشانده نشده است . در يك دقيقه يخ مي زند و آسيب جبران ناپذيري خواهيد ديد.

نوع پوشاك زمستاني

مقدار و نوع لباسي كه مي پوشيد ، به ورزش شما و هوا بستگي دارد . هنگام شركت در رقابت هاي ورزشي ، بدنتان به طور پيوسته آنقدر گرما توليد مي كند به مقدار زياد عرق مي كنيد . هنگامي كه تمرين يا مسابقه به پايان مي رسد ، تمام بدن شما پوشيده از عرق است و بازده گرمايتان كاهش مي يابد. در نتيجه ، احساس سرما مي كنيد . اين حالت معمولا در اسكي بازان سرعت كه هنگام اسكي در سرازير ، گرماي زيادي ببه وسيله بدن توليد مي كنند ، اتفاق مي افتد .آنها وقتي پيست منتظر دستگاه بالا برنده براي بازگشت به فراز پيست هستند سرما را احساس مي كنند .

در نتيجه ، به 2 نوع لباس نياز مندند . لباس سبك براي زمان اسكي در سراشيبي و لباس مناسب و عايق دار براي گرم كردن بدنشان در زمان توقف پاي پيست .

به اين دليل ، همه شركت كنندگان در ورزشهاي توققف و حركت ، بايد لباس خود را لايه بندي كنند .

پوشاك نخي

از انجا كه مواد گوناگون ، خواص عايقي مختلفي دارند ، برخي از آنها بايد روي پيراهن زير پوشيده شوند و برخي ديگر را بهتر است به عنوان پوشش بيروني مصرف كنيد . به عنوان مثال ، چون پيراهن نخي عرق را بسرعت جذب مي كند ، بايد در مجاورت بدن باشد . اين نوع پيراهن با

گرفتن آب از پوست شما مانع تبخير مي شود و آن را از خنك شدن سريع دور نگاه مي دارد . به همين دليل ، پيراهن نخي تن پوشي عالي به حساب مي آيد . اين را نيز بايد افزود كه جنس نخي بدترين ماده ممكن براي پوشش خارجي بدن است .

چون اين نوع پيراهن ، آب را به سهولت جذب مي كند و هنگامي كه در اثر باران يا برف خيس شود ، همه خواص عايقي خودرا از دست مي دهد . به اين ترتيب ، لباس جين آبي رنگ كه از جنس نخ است ، اگر خيس شود ، گرماي بدن شما را مي گيرد و باعث مي شود سردتان شود . اين درباره ژاكت هاي نخي نيز صادق است . اين لباس ها ، گرماي بدن را مي گيرد .

پوشاك پشمي

پشم ، بهترين ماده براي لايه بيروني لباس است كه حتي اگر خيس باشد ، گرماي بدن را خارج نمي كند . اين ماده از داخل خشك مي شود . به اين ترتيب ، قسمت دروني و خشك ژاكت پشمي ، خواص عايقي خود ررا همچنان حفظ مي كند . البته شما نبايد لباس پشمي را در مجاورت بدن و به عنوان پوشش زير به كار بريد ، زيراعرق رازا سطح پوست دور نمي كند . برخي ترجيح مي دهند پوشش ضد باد به تن كنند ، اما اغلب ورزشكاران اين نوع لباس را به كار نمي گيرند ، زيرا باعث بسته شدن راه هوا مي شود و به عرق كردن مي افزايد .

پوشاك ضروري ديگر

سرما ابتدا در انگشتان ، پنجه هاي پا و گوشها احساس مي شود . به همين دليل ورزشكاران اگر دستكش ، جوراب گرم و كلاه بپوشند ، ميتوانند با كمترين لباس در سرماي متوسط به تمرين مشغول شوند . دستكش 4 انگشتي ، يعني دستكشي كه 2 جاي انگشت ( يكي براي شست و ديگري برايي 4 انگشتي بسته ) باشد ، مناسب تر است ، زيرا در اين نوع دستكش ، انگشتان بر اثر اصطكاك با يكديگر گرم مي شوند .

بهتر است دستكش از جنس پر باشد ، زيرا هوا را بهتر حفظ مي كند . هوايي كه داخل دستكش پر است ، باعث مي شود بين هر بار استفاده زود خشك شود . بنابراين ، در برابر كپك زدگي مقاوم است . اگر يك كلاه پشمي نيز گوشها را بپوشاند ، سر را بهتر محافظت مي كند . در هواي بسيار سرد ، استفاده از شال گردني كه قسمتي از صورت را بپوشاند ، مفيد است .وقتي تمرين مي كنيد ، پاهايتان مقداري زيادي گرما توليد مي كند . تا زماني كه آنها را خشك نگاه داريد ، كفش و جوراب مناسب براي محافظتشان كافي خواهد بود .

چه بخوريم

براي اين كه كالري لازم به منظور گرم كردن بدن در هواي سرد تامين شود ، بايد مقدار زيادي غذا بخوريم . بيش از 60 درصد سوختن كالري شما صرف گرم كردن بدنتان مي شود . كمتر از 40 درصد انرژي بدن شما راعضلات مصرف مي كنند . هر چه شديدتر تمرين كنيد ، بدنتان گرماي بيشتري توليد خواهد كرد .بهترين غذاها براي تامين سوخت بدن ، كربوهيدرات ا و چربي ها هستند . براي تمريني كه در هواي سرد انجام مي گيرد ، كلوچه ، جو دو سر ، نان شيريني وكره و شيره ، كشمش ، آجيل ، نان وميوه بخوريد .

دانستنی ها یی در مورد تغذیه

آیا می دانستید در بیشتر کارخانه های آبلیموی صنعتی ، حتی یک لیمو هم وارد نمی شود و آبلیموی صنعتی از «آب کاه» با برخی اسانس ها و جوهر نمک تولید می شود و همین امر موجب ته نشین نشدن محتوای آبلیمو می شود.

- آیا می دانستید نوشابه موجب آسیب دیدگی سلول های کبد می شود و به سبب وجود «بنزوات سدیم» و « کافئین» ضربان قلب نامنظم خواهد شد.

- آیا می دانستید گاز 2 CO موجود در نوشابه ها سبب پوکی استخوان می شود و هر نوشابه به اندازه 6 بشقاب برنج چاق کننده است .

- آیا می دانستید اگر دندان شکسته ای را داخل نوشابه ای بیندازید پس از 7 ساعت حل می شود.

- آیا می دانستید پفک، براساس تحقیقات پزشکی که در کشور انگلستان صورت گرفته است ، موجب عقیمی و ناباروری در کودکان می شود.

- آیا می دانستید پفک حاوی « تارترازین »(ماده قرمز و نارنجی رنگ) است که سبب اختلال رفتاری،اضطراب ، پرخاشگری و عصبانیت در کودکان است .

- آیا می دانستید براساس تحقیقات ، چسبندگی پفک با 7 مرتبه مسواک زدن هم تمیز نمی شود و همچنین سبب بی اشتهایی می شود.

- آیا می دانستید برنج پرمصرف ترین اقلام سفره ایرانیان « سودا » زاست و موجب غلظت خون می شود.

- آیا می دانستید چای سیاه موجب کم خونی ، آریتمی قلب ( انقباض زود هنگام بطنی ) ، اختلال گوارشی ، چروکیدگی پوست و ریزش مو می شود.

- آیا می دانستید شکر سفید برای کبد زیان دارد و موجب به هم خوردن سوخت و ساز کبد می شود . همچنین مواد رنگی افزودنی قند و شکر هم ضرر دارد.

- آیا می دانستید قند و شکر ، تفاله باقی مانده چغندر قند و نیشکر است که مواد ارزشمند آن گرفته شده و به دام ها داده می شود.

علت ضعف بدنی بعد از شروع میوه خواری

دلیل ضعف بدنی معمولأ آزاد شدن سموم در خون برای خارج شده آنها از بدن است.

میوه‌ها بسیار آسان هضم بوده، اکثرأ آلکالی هستند.

ميوه ها به دلیل سرشار بودن از موادی، مانند بتاکاروتن، لیکوپین‌ها (Lycopene)، ویتامین ث و دیگر ترکیبات بر علیه رادیکال‌های آزاد عمل کرده سیستم بدن را پاکسازی می‌کنند.

ضعف بدنی و سایر علائم دیگر از قبیل حالت تهوع، سردرد، خستگی، اسهال، گاهاً طپش قلب، عرق کردن، دردهای استخوانی و ماهیچه‌ای و گاهأ تب، بعد از تغییر یک رژیم غذایی به رژیم غذائی سالم‌تر مشابه علائمی است که معتادان در ابتدای ترک اعتیاد دارند.چه این اعتیاد هروئین، الکل، سیگار یا غذاهایی باشد که برای بدن مضر بوده آنرا تحت فشار قرار می‌دهند.

مدت زمان طول کشیدن این علائم از جمله خستگی و ضعف بدنی به عوامل مختلف از جمله میزان پاکسازی بدن و نوع رژیم جدید در مقایسه با رژیم قبلی است و عموماً بین 14-10 روز طول می‌کشد.

برخی از علائم دیگر بسیار سریعتر و بعد از دو سه روز مرتفع می‌شوند.


لازم به تذکر است که ضعف بدنی را نباید به دلیل کمبود مواد غذایی تفسیر کرد

بلکه در حقیقت بدلیل عکس آن یعنی رسیدن تغذیۀ سالم و مواد مغذی به مقدار فراوان به بدن

و پاکسازی سموم از بدن است.

در زمان پاکسازی بدن هرچه بیشتر استراحت کنید

پروسۀ بهبودی، درمان و پاکسازی بدن بهتر و کامل‌تر صورت خواهد گرفت.

این ها را بخورید تا جوش نزنید

گردو سرشار از سلنیوم است و به نظر می‌رسد این آنتی اکسیدان قوی تأثیر پیشگیرانه‌ای روی پیدایش آکنه‌ها دارد. به خاطر اینکه سلنیوم از سلول‌ها در مقابل ضایعات التهابی مراقبت و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند.

آکنه

اگر مدام پیتزا و شکلات را نفرین می‌کنید که مسئول پیدایش آکنه‌های شما هستند باید بگوییم که در اشتباهید. امروزه محققان هم عقیده‌اند که عوامل وراثتی یا هورمونی باعث بروز این بیماری می‌شود.

در زمان بلوغ، هجوم هورمون‌های آندروژن، باعث تحریک ترشح سبوم و کراتین می‌شود که این دو ماده وظیفه‌ی حفظ رطوبت پوست و رویش موها را بر عهده دارند. زمانی که یکی از این دو ماده بیش از اندازه تولید شود و فولیکول‌های موها را مسدود کند سر و کله‌ی آکنه‌ها پیدا می‌شود.

بنابراین به احتمال زیاد خوردن یا نخوردن پیتزا با پنیر تغییری در اصل قضیه نمی‌کند. برعکس اگر خوردن آن باعث افزایش مصرف میوه و سبزیجات و مواد غذایی دیگر می‌شود که به حفظ تعادل هورمون و مبارزه با التهاب کمک می‌کند خوردن آن توصیه هم می‌شود.

پیش به سوی مواد غذایی ضد آکنه

گردو

گردو سرشار از سلنیوم است و به نظر می‌رسد این آنتی اکسیدان قوی تأثیر پیشگیرانه‌ای روی پیدایش آکنه‌ها دارد. به خاطر اینکه سلنیوم از سلول‌ها در مقابل ضایعات التهابی مراقبت و خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند. این آنتی اکسیدان در همراهی با ویتامین‌های E و A تأثیر بیشتری بر جای می‌گذارد بنابراین توصیه می‌شود گردو را همراه بادام و اندکی فلفل قرمز میل کنید.

توجه داشته باشید که گوشت، ماهی، پیاز، سیر و دانه‌های کامل از منابع دیگر سلنیوم به حساب می‌آیند.

لوبیا، گوشت مرغ، ماهی (مواد غذایی سرشار از روی)

هنوز به درستی مشخص نشده است که چرا میزان کافی روی، سبز شدن آکنه‌ها را متوقف می‌سازد. شاید به این دلیل باشد که این مواد معدنی ترشح هورمون‌هایی که باعث تحریک آکنه می‌شود را کم می‌کند. روی همچنین باعث می‌شود که بدن راحت‌تر ویتامین A و مواد مغذی لازم برای سلامت پوست را جذب کند.

اگر واقعاً از آکنه به تنگ آمده‌اید به طور جدی مصرف مواد غذایی «سفید»

به ویژه آرد تصفیه شده و نانی که از این آردها تهیه می‌شود، سیب زمینی سرخ کرده و تمام مواد غذایی خیلی شیرین را کاهش دهید

توجه داشته باشید اشخاص گیاه‌خواری که هیچ نوع محصولات حیوانی را مصرف نمی‌کنند باید با نظر متخصص تغذیه مکمل‌های روی مصرف کنند.

ماهی آزاد، تخم کتان (مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳)

برخی از متخصصان بر این عقیده‌اند اسیدهای چرب امگا ۳ که اثر ضد التهابی دارند مشکلات آکنه را کاهش می‌دهند. ماهی‌های چربی مثل ماهی آزاد، ساردین و ماهی ماکرو، تخم کتان و گردو سرشار از این اسیدهای چرب اند.

بنابراین توصیه می‌کنیم هفته‌ای دو وعده ماهی چرب میل کنید. همچنین می‌توانید روغن کتان را به سالادتان اضافه کنید یا این که غذاهایتان را با تخم کتان میل کنید.

بتاکاروتن

هویج، سیب زمینی شیرین، طالبی، فلفل قرمز (مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن)

بدن انسان بتاکاروتن را که در بیشتر میوه و سبزیجات زرد، نارنجی و قرمز رنگ وجود دارد به ویتامین A تبدیل می‌کند و این ویتامین تأثیر سلنیوم را بر پوست چند برابر می‌سازد. بنابراین از مصرف میوه و سبزیجات قرمز یا زرد رنگ غافل نشوید.

میوه و سبزیجات

محققان دریافته‌اند که در جزایر کیتاوان در گینه ی نو تقریباً هیچ‌کس از آکنه رنج نمی‌برد. آن‌ها پس از بررسی مواد غذایی مردمان این ناحیه دریافتند که رژیم غذایی آن‌ها سرشار از میوه و سبزیجات است و در این میان سهم اندکی به مواد غذایی تصفیه شده از قبیل شکر و آرد که می‌تواند میزان ترشح هورمون‌ها را بالا ببرد، داده شده است. بنابراین برای پیشگیری از پیدایش آکنه میوه و سبزیجات تازه‌ی زیادی میل کنید.

پرتقال، گوجه فرنگی، طالبی (مواد غذایی سرشار از ویتامین C)

این میوه‌ها و سبزی‌های سرشار از ویتامین C، آکنه‌های شما را درمان نخواهد کرد اما ویتامین C غشا سلول‌ها را تقویت می‌کند و از این رو باعث پیشگیری از ایجاد جای زخم‌هایی می‌شود که نتیجه‌ی این ضایعات است. بنابراین میزان ویتامین C بدنتان را بالا ببرید تا پوستی زیبا داشته باشید.

بادام، تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز (مواد غذایی سرشار از ویتامین E)

ویتامین E، درمان ضایعات و جای زخم ناشی از آکنه را تسهیل می‌بخشد. این آنتی اکسیدان موثر در روغن‌های گیاهی تصفیه شده، میوه‌های صدفی (گردو، بادام) و دانه‌های کامل به وفور یافت می‌شود.

از چه غذاهایی بپرهیزیم!

نمک یُد دار و دیگر منابع یُد. به خاطر دلایل ناشناخته به نظر می‌رسد نمک ید دار باعث تحریک پیدایش آکنه می‌شود. مراقب میزان سدیمی که مصرف می‌کنید باشید به ویژه زمانی که غذاهای آماده میل می‌کنید و نمک ید دار به غذاهایتان اضافه می‌کنید. همچنین مصرف میگو را محدودتر کنید.

اگر واقعاً از آکنه به تنگ آمده‌اید به طور جدی مصرف مواد غذایی «سفید» به ویژه آرد تصفیه شده و نانی که از این آردها تهیه می‌شود، سیب زمینی سرخ کرده و تمام مواد غذایی خیلی شیرین را کاهش دهید. این مواد غذایی میزان قند خون و انسولین را بالا می‌برند و محققان بر این باورند که انسولین بالا باعث تحریک آکنه می‌شود. از این گذشته داشتن رژیم غذایی سرشار از محصولات تصفیه شده و فقیر از میوه و سبزیجات تازه باعث می‌شود منیزیم و مواد معدنی مورد نیاز بدن که برای حفظ تعادل هورمون ضروری است تأمین نشود و به این ترتیب آکنه‌ها ظاهر بشوند.