۱۳۹۰ آذر ۷, دوشنبه

اندر خواص چای سبز

مصرف چای سبز در تعداد انگشت شماری از خانواده ها رایج است اما این اطمینان وجود دارد که افراد با آگاهی از فواید این چای بیشتر به سمت مصرف این نوشیدنی باارزش جذب می شوند. اخیرا از فواید بسیار چای سبز صحبتهای زیادی می شود و حتی چای را بهترین نوشیدنی پس از آب می دانند. هم چای سیاه و هم چای سبز دارای رنگدانه هایی هستند که اثر کاهش ابتلا به سرطانهای مختلف در آنها دیده شده است. زمانی که چای با غلظتی مناسب دم بکشد، تنها محتوی نیمی از کافئین یک فنجان قهوه است. با این حال چای بدون کافئین هم وجود دارد.مردم چین از دیرباز چای سبز را به عنوان یک نوشیدنی دارویی مصرف کرده و می کنند و به دلیل اهمیت ویژه این گیاه، اصول خاصی نیز برای تهیه آن دارند. به تازگی علاوه بر مردم چین، چای سبز در بسیاری از کشورهای جهان طرفداران فراوانی یافته است. دلیل اصلی این استقبال، آشنایی مردم دیگر کشورها با خواص درمانی این نوع نوشیدنی است. هرچند در مواردی توصیه و پیشنهاد مردم به یکدیگر عامل اصلی مصرف برخی مواد غذایی یا نوشیدنیها است اما در مورد چای سبز علاوه بر توصیه دهان به دهان، پژوهشگران نیز خواص دارویی آن را تایید کرده اند. نوشیدن روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز مانع از ابتلا به بسیاری از بیماریها می شود. پژوهشگران ۲۵ مورد را به عنوان دلایل اصلی مصرف چای سبز می دانند.

گیاه چای در آب و هوای گرم رشد می کند. برای تولید چای معمولا برگهای کوچکتر و جوانتر انتخاب می شوند. در مجموع سه نوع چای وجود دارد: چای سیاه، چای سبز و چای اولانگ (نوعی چای چینی). مزیت چای سبز بر چایهای دیگر این است که کمتر تحت تاثیر فرآیند قرار گرفته و ترکیبات موجود در آن پایدار باقی مانده است. چای سبز به عنوان یک ترکیب ضدسرطان و آنتی اکسیدان شناخته شده است. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن مرتب چای سبز می تواند در پیشگیری و درمان بیماریهای لاعلاجی مثل سرطان بسیار موثر باشد.

بسیاری از خواص چای سبز مربوط به ماده ای به نام کاتچین است که فعالیت آنتی اکسیدانی آن بسیار بالا بوده و نسبت به آنتی اکسیدانهای معروفی چون ویتامینهای C و E بسیار قویتر عمل می کند. نوشیدن چای سبز می تواند احتمال ابتلا به بیماریهای مختلف را کاهش دهد؛ از بیماریهای ساده باکتریایی گرفته تا بیماریهای مزمنی چون بیماریهای قلبی، سکته، سرطان، مشکلات دهانی دندانی، و استئوپرز. گیاه چای گل بزرگی است که دارای برگهای همیشه سبز است و همانطور که اشاره شد، چای سبز بومی کشور چین است و در آن کشور بیش از پنج هزار سال مورد مصرف بوده است. امروزه چای در تمامی نقاط آسیا و بخشهایی از خاورمیانه و آفریقا نیز کشت می شود. چای سیاه تخمیر داده می شود و به اندازه چای سبز سالم نیست. چای سبز تخمیر داده نمی شود و چای اولانگ نیمه تخمیر شده است.

مروری بر خواص چای سبز:

پیشگیری و درمان سرطان:

چای سبز حاوی ترکیباتی بنام کاتچین، فیتوکمیکال و پولیفنول است که این ترکیبها نوعی آنتی اکسیدان (Antioxidant) محسوب می شوند. آنتی اکسیدان قابلیت مبارزه با سلولهای سرطانی را داراست. این ترکیب می تواند از رشد سلولها و تومورهای سرطانی جلوگیری کند. میزان شیوع سرطانهایی چون پستان،‌ کولون، ‌پوست، پانکراس و معده در بین افرادی که چای سبز می نوشند بسیار کمتر است. تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که افرادی که روزانه چای سبز می نوشند خطر ابتلا به سرطان خود را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند.

همچنین اشخاص مبتلا به سرطانهایی نظیر سرطان خون، ریه، معده، سینه و روده که چای سبز می نوشند در درمان بیماری خود کمک عمده ای می کنند. محققیق نوشیدن چای سبز را عاملی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان می دانند چراکه میزان آنتی اکسیدانهای موجود در آن ۱۰۰ برابر تاثیرگذارتر از ویتامین C و ۲۵ برابر تاثیرگذارتر از ویتامین E است. توجه کنیم که ویتامین C و E به عنوان دو آنتی اکسیدان مهم مطرح هستند. به این ترتیب با نوشیدن چای سبز و دریافت آنتی اکسیدان، بدن در مقابل ابتلا به سرطان مصون می شود. تحقیقات نشان می دهد که در کشورهایی که مردم هر روز چای سبز مصرف می کنند موارد سرطان کمتر بوده است، هرچند بین این دو هیچ رابطه علت و معلولی تایید نشده است. اما چای سیاه فاقد چنین خاصیتی است. حتی اگر به مقدار زیاد چای سیاه مصرف کنید، احتمال ابتلا به سرطان روده، کیسه صفرا و مخاط رحم را افزایش می دهید. به افراد سرطانی نوشیدن دو یا سه فنجان چای سبز در روز پشنهاد می شود. در ژاپن با وجود بالاترین آمار در استعمال سیگار، کمترین مقدار سرطان ریه در آنها مشاهده شده است. مطالعات حاکی از آن است که مصرف بیشتر چای سبز با کاهش بروز سرطان سینه ارتباط دارد.

جلوگیری از بیماریهای قلبی عروقی:

یکی از عوامل اصلی امراض و حمله های قلبی، وجود کلسترول بالا در خون انسان است. چای سبز علاوه بر ویتامینهای A و C خود، باعث کاهش کلسترول در خون نیز می شود که این موضوع خطر حمله قلبی و امراضی از این دست را پایین می آورد. همچنین مصرف چای سبز می تواند از بروز بیماریهای قلبی عروقی جلوگیری کند. مصرف روزانه پنج فنجان چای سبز یا بیشتر می تواند تا ۶۱ درصد از بروز بیماریهای قلبی بکاهد. وجود رادیکالهای آزاد در سرخرگ می تواند منجر به بروز بیماریهای قلبی عروقی شود. در حالی‌که کاتچین موجود در چای سبز قادر است از پوشش درونی سرخرگ در برابر رادیکالهای آزاد محافظت کرده و به این وسیله از بروز بیماریهای قلبی جلوگیری کند. در ژاپن با وجود اینکه استعمال سیگار بسیار رایج و معمول است اما کمترین آمار بیماریهای قلبی در آنها گزارش شده است. عده ای دلیل این کاهش را مصرف زیاد چای سبز می دانند. همچنین از آنجاییکه چای سبز موجب کاهش کلسترول بد خون (LDL)، تری‌گلیسیرید و فیبرینوژن (پروتیینی در خون که در شکلگیری لخته خون نقش دارد) می شود، به این وسیله قادر است از بروز آرترواسکلروز (سخت شدن سرخرگها) پیشگیری کند. با مصرف چای سبز کلسترول خون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به این ترتیب می توان با نوشیدن چای سبز میزان کلسترول خون که یکی از شاخصهای مهم ابتلا به بیماریهای قلبی است را کاهش داد. پژوهشگران معتقدند حتی پس از سکته قلبی نیز نوشیدن چای سبز باعث ترمیم سلولهای آسیب دیده رگها و قلب می شود و روند ترمیم سلولها را تسریع می کند. نوشیدن روزانه حداقل سه فنجان چای سبز به بیماران قلبی توصیه می شود.

نکته دیگر این است که معمولا بعد از حمله قلبی پروتیینهایی در بدن تولید می شود که مرگ سلولی را به همراه دارد، درحالی که کاتچین موجود در چای سبز فعالیت این پروتیین را متوقف کرده و به این وسیله سکته های مغزی و قلبی را به حداقل رسانده و سرعت بهبود را افزایش می دهد. یکی از عناصر فعال در چای سبز به اندازه آسپرین از تجمع پلاکتهای خونی جلوگیری می کند که این امر گردش خون را بهبود می بخشد.

کاهش تری گلیسیرید:

کاتچین موجود در چای سبز ‌فعالیت آنزیم لیپاز (آنزیم مسوول هضم چربیها) پانکراس (لوزالمعده) را مهار می کند. در نتیجه، شکسته شدن چربی و تبدیل آن به اجزای قابل جذب با سرعت بسیار کمی صورت می گیرد. با توجه به اینکه افزایش تری‌گلیسیرید خون بعد از مصرف هر وعده غذایی یک ریسک فاکتور در بروز بیماریهای قلبی است، مصرف یک فنجان چای سبز در بین وعده های غذایی روشی مناسب در کاهش تری گلیسیرید خون است.

کاهنده فشارخون:

مصرف نیم تا ۵/۲ فنجان چای سبز در روز احتمال بروز پرفشاری خون را تا ۶۴ درصد کاهش می دهد. در حالیکه مصرف بیش از ۵/۲ فنجان در روز از بروز این بیماری تا ۵۶ درصد می کاهد. بنابراین روزانه مصرف سه الی چهار فنجان چای سبز توصیه می شود.

جلوگیری از دیابت:
معمولا با افزایش سن، قندخون هم کم کم بالا می رود، خصوصا اگر به رژیم غذایی خود توجه کافی نداشته باشیم. وزن به مرور زمان بالا رفته و به دنبال آن احتمال بروز دیابت نوع دو هم افزایش می یابد. مصرف روزانه پنج فنجان چای سبز می تواند از بروز دیابت جلوگیری کند. چای سبز قادر است از عوارض ناشی از دیابت همچون آب مروارید و بیماریهای کلیوی به طرز معجزه آسایی جلوگیری کند. اما چای سبز چطور قادر به کاهش قندخون است؟ به نظر می رسد ‌اصلی ترین مکانیسم، ‌مهار کردن فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق و روده (آنزیم مسوول هضم نشاسته) است. با مهار شدن فعالیت این آنزیم، نشاسته با سرعت بسیار آهسته ای می شکند و در نتیجه قندخون با سرعت کمی بالا می رود. مصرف چای به همراه یک وعده غذایی سرشار از کربوهیدرات منجر به کاهش سرعت رها شدن گلوکز و کاهش جذب آن می شود و به این وسیله از ترشح انسولین جلوگیری می کند.

ضد انعقاد:
چای سبز خون را رقیق و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. با مصرف گوشت و روغنهای غیراشباع گیاهی مثل روغن ذرت و سویا ترکیباتی در بدن ایجاد می شود که منجر به ایجاد پلاکهای خونی می شود، در حالی که با مصرف چای سبز می توان از ایجاد لخته های خونی جلوگیری کرد.

چای سبز و جوانی:
چای سبز را به عنوان داروی ضدپیری (Anti – Aging) می شناسند. دلیل اصلی آن وجود میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان در چای سبز به ویژه آنتی اکسیدانهای موثر در حفظ شادابی و جوانی است. آنتی اکسیدانها یکی از شاخصترین عوامل برای حفظ سلامتی و شادابی سلولهای بدن اند که باعث به تعویق انداختن شروع روند پیری سلولها هستند.

کاهش وزن و چای سبز:
با نوشیدن چای سبز متابولیسم (سوخت و ساز) چربیهای بدن تسریع می شود و به این ترتیب چربی اضافی در بدن ذخیره نمی شود. پژوهشها نشان می دهد نوشیدن روزانه سه فنجان چای سبز می تواند تا ۷۰ کالری انرژی ناشی از سوخت چربیها ایجاد کند. همچنین چای سبز قادر است جذب روده ای گلوکز و چربی را کاهش دهد و به این وسیله منجر به کاهش وزن در فرد می شود. ثابت شده که افرادی که چای سبز مصرف می کنند دارای وزن پایین تری نسبت به افرادی هستند که چای سبز مصرف نمی کنند. چای سبز مانع از ذخیره گلوکز در سلولهای چربی می شود. به این ترتیب می توان از نوشیدن چای سبز، کنترل میزان مصرف کربوهیدراتها (قندها) و ورزش مداوم به عنوان مثلثی برای حفظ سلامتی و تناسب اندامها نام برد. چاى سبز و عصاره آن باعث افزایش سوخت کالرى و چربیهاى ذخیره شده بدن و در نتیجه باعث کاهش وزن مى شود. تحقیقات پیشین بر روى حیوانات نشان داده که عصاره چاى سبز باعث افزایش فرآیند «ترموجنسیز» مى شود.

این فرآیند مربوط به تولید گرماى بدن است که در اثر هضم، جذب و متابولیسم غذاها در بدن ایجاد مى شود. این تحقیقات مشابه این فرآیند را بر روى انسان نیز اثبات کرده است. کافئین چاى سبز همچنین باعث افزایش ۲۸ تا ۷۰ درصدى ترموجنسیز در بدن مى شود. وقتى که «افیدرین» برگ به چاى سبز همراه با کافئین افزوده مى شود، این خاصیت دو برابر مى شود. در چاى سبز ماده اى به نام EGCG نیز وجود دارد که ترکیب این ماده و کافئین و افیدرین اثر بیشترى بر روى این فرآیند دارد. اما نکته اى که وجود دارد این است که مصرف چاى سبز و استفاده از کپسولهاى آن به تنهایی و به سرعت باعث کاهش وزن نمى شود و باید علاوه بر مصرف آن، از رژیم غذایى مناسب و ورزش متناوب و مداوم نیز استفاده کرد تا به نتیجه مطلوب رسید. چای سبز به عنوان فاکتوری که واقعا باعث افزایش سرعت متابولیسم می شود به اثبات رسیده و شما می توانید ۷۰ الی ۸۰ کالری اضافی دریافتی خود را نیز با نوشیدن فقط پنج فنجان چای سبز در روز بسوزانید. پس از یک سال شما قادر خواهید بود که چهار کیلوگرم از وزن خود را فقط با نوشیدن چای سبز از دست بدهید، یعنی اثری مشابه با حدود ۱۵ دقیقه پیاده روی روزانه.

پوست و چای سبز:
آنتی اکسیدانهای موجود در چای سبز سلولهای پوست را در مقابل آسیبها به ویژه رادیکالهای آزاد که یکی از عوامل ایجاد سرطان و افتادگی و آسیب به پوست اند، محافظت می کند. به این ترتیب چای سبز مانع از بروز سرطان، افتادگی و چروک خوردن پوست به ویژه پوست صورت می شود.

چای سبز و ورم مفاصل:
پژوهشگران چای سبز را به عنوان دارویی برای کاهش خطر ابتلا به ورم مفاصل ناشی از روماتیسم معرفی می کنند. این تاثیر با توقف فعالیت آنزیمهای تخریب کننده و تحلیل برنده غضروف مفاصل ایجاد می شود.

چای سبز و استحکام دندانها و استخوانها:
این نوع چای حاوی ماده ای بنام فلورین (flourine) نیز هست. فلورین سبب می شود تا ساختار داخلی دندانها محکم شود و از تضعیف مینا و پوسیدگی دندان جلوگیری بعمل آید. درصد بالای فلوراید چای سبز عمده ترین دلیل تاثیر مثبت آن بر دندان و استخوانها است. به این ترتیب، درصد بالای فلوراید در چای سبز می تواند استخوانها و دندانها را در مقابل آسیب، به ویژه پوسیدگی و پوکی محافظت کند.

آرامبخش و ضد استرس:
این نوشیدنی گیاهی نوعی آرام بخش نیز محسوب می آید. با نوشیدن این چای سیستم عصبی بدن شما مقاومتر شده، آرامش اعصاب و دوری از فشارهای عصبی را برای شما به ارمغان می آورد. از آنجایی که بسیاری از بیماریها ارتباط مستقیم با استرس و سیستم عصبی دارند، نوشیدن این چای را می توان به نوعی داروی تمام عیار بیماریها نام برد.

عملکرد مغز و چای سبز:
چای سبز فعالیت سلولهای مغز به ویژه بخشهای مربوط به حافظه را تقویت و تحریک می کند. از طرفی چای سبز باعث کاهش میزان استیل کولین در سلولهای مغز شده و با این عمل مانع از تخریب سلولهای مغز و بروز بیماری آلزایمر می شود. از طرفی آنتی اکسیدانهای موجود در چای سبز مانع از تخریب سلولهای مغز که عامل اصلی بروز بیماری پارکینسون است، می شود. به عبارتی، آنتی اکسیدانهای چای سبز با به تعویق انداختن قرار گیری سلولهای مغز در فاز پیری و فرسودگی، مانع از ابتلا به پارکینسون می شوند.

آسم و چای سبز:
تئوفیلین موجود در چای سبز در حکم داروی گشادکننده برونش (برونکودیلاتور) است که باعث آرامش و رفع التهاب و حساسیت دستگاه تنفس (بافتهای آسیب دیده) می شود. از این رو نوشیدن چای سبز برای افراد مبتلا به آسم یا افرادی که به دلیل مشاغل ویژه ای که دارند (مثل کارگران کارخانه های سیمان) یا در مناطق خاصی زندگی می کنند (ساکنان مناطق سردسیر)، توصیه می شود.

دیگر فواید:
-چای سبز همچنین قادر است کبد را سم زدایی کرده و از تجمع چربی در کبد جلوگیری کند. چای سبز نقص و کمبود استروژن را در دوران یائسگی جبران کرده و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. در نهایت اینکه چای سبز منجر به ایجاد آرامش روح و روان شما می شود و در نتیجه، مصرف عصرانه آن برای رفع خستگی توصیه می شود.

- از فواید دیگر چای سبز می توان به این موارد اشاره کرد: بالا بردن قدرت فکری و تمرکز، پیشگیری از امراضی مثل آلزایمر، درمان التهاب و آماس مفاصل، درمان و پیشگیری از بیماری MS (multiple sclerosis) . جالب است بدانید کاتچین موجود در چای سبز باعث از بین بردن باکتریهای مولد مسمومیت غذایی یا سم تولیدشده توسط این باکتریها شده و بدین ترتیب در مسمومیتهای غذایی هم به عنوان دارویی مفید استفاده می شود.

- ویتامین C موجود در چای سبز با تقویت سیستم ایمنی بدن، بدن را در مقابل بیماریهای مختلف به ویژه بیماریهای فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در زمستان، اسهال و استفراغ در تابستان و حساسیتهای فصل پاییز مقاوم می کند. در چین باستان برای افرادی که دائما بیمار بودند چای سبز تجویز می کردند.

- نوشیدن چای سبز نه تنها گوش را در برابر عفونت و تورم محافظت می کند بلکه در صورت بروز این مشکل، نمدار کردن پارچه تمیزی با چای سبز و سپس تمیز کردن گوش با آن می تواند تا حدی از تورم و عفونت بکاهد.

-تبخال مشکلی است که عامل ویروسی دارد اما با چای سبز می توان بهبود آن را تسریع کرد؛ به این ترتیب که اگر محل مورد نظر را با چای سبز مرطوب کرده و صبر کنیم تا خشک شود و این عمل را سه بار در روز تکرار کنیم، روند بهبودی و رفع محل زخم تسریع می شود.

-چای سبز بسیاری از عوامل بیماری زا را که بر سلامت دهان و دندان تاثیر منفی دارد از بین می برد. به این ترتیب می توان نوشیدن چای سبز را مکملی برای سلامت دهان و دندان دانست. علاوه بر این، چای سبز با از بین بردن باکتریهای نامناسب محوطه دهان، بوی بد دهان و تنفس بد بو را نیز مرتفع می کند. در چین باستان از چای سبز به عنوان داروی خوشبوکننده دهان پیش از حضور در مراسم رسمی و میهمانیها استفاده می کردند.

- ترکیبی موسوم به “ال تیانین” موجود در چای سبز که نوعی اسید آمینه است خاصیت آرام بخشی داشته و می تواند حالت تنش، افسردگی و استرس و هیجان را از بین ببرد.

- پژوهشگران ژاپنی با بررسی ترکیبات موجود در چای سبز دریافتند ترکیب اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) با عملکردی عایق مانند مانع از اتصال ویروس HIV روی سلولهای سیستم ایمنی بدن و ایجاد ضعف در سیستم ایمنی بدن می شوند. به عبارت دیگر نوشیدن چای سبز را می توان به عنوان عامل مکملی برای جلوگیری از ابتلا به ایدز (AIDS) با عایق کردن سلولهای سیستم ایمنی بدن دانست.

- چای سبز از تاثیرات مخرب اشعه ماورا بنفش روی DNA جلوگیری می کند.

نحوه استفاده:
برای هر نفر یک قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر یک قاشق، یک لیوان آب داغ با دمای ۸۰ تا ۸۵ درجه به آن اضافه کرده و درب قوری را به مدت هفت تا هشت دقیقه بگذارید سپس آن را بنوشید. یادآوری این نکته ضروری است که چای سبز مانند چای سیاه لزومی به دم کردن ندارد. چای سیاه و چای سبز هر دو از گیاه واحدی به دست می آیند. تفاوت در این است که برای تهیه چای سبز برگها را بخار داده، گرد (پودر) می کنند و سپس آنرا خشک می کنند ولی برای تهیه چای سیاه ابتدا برگها خشک و سپس تخمیر می شوند و در برخی اوقات مواد و رنگهای شیمیایی به آن اضافه شده و در انتها برشته می شود، یعنی فرآیند بیشتری روی چای صورت می گیرد.

میزان مصرف روزانه:
چای سبز به عنوان جایگزینی مناسب برای چای سیاه و قهوه توصیه می شود. نوشیدن روزانه سه لیوان چای سبز (حاوی سه گرم مواد حل شدنی) یا روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم عصاره استاندارد چای سبز (عصاره ها باید حاوی ۸۰ درصد پلی فنلها و ۵۵ درصد اپی گالوکزچین) مفید است. انواع فرآورده های کپسولی و مایع چای سبز نیز قابل دسترسی اند.

روش نگهداری:
برای تازه و معطر ماندن چای سبز بهتر است آن را در ظرفی تیره و در محلی تاریک و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید.

ترکیب شیمیایی برگ چای:
مواد متشکله برگ چای عبارتند از مواد سلولزی، مواد صمغی، دکسترین، پکتین، مواد چربی، مواد مومی، نشاسته، قند، اسید گالیک، اسید اگزالیک، کورستین، مواد پروتیینی، الیاف (فیبر)، مواد معدنی، تانن، کافئین یا تئین، ترکیبات معطر و دیاستاز. بررسیهای آماری نشان می دهد در حدود ۸۰ درصد مردم ژاپن چای سبز می نوشند به طوری که بیش از نیمی از آنها روزانه سه فنجان یا بیشتر از آن مصرف می کنند. نتایج یک بررسی جدید در ژاپن نشان می دهد که اگر به طور مرتب چای سبز بنوشید، احتمال مرگ ناشی از بیماریهای قلبی- عروقی ۲۵ درصد کاهش‌ پیدا می کند. پژوهشگران همچنین از این مطالعات دریافتند فواید چای سبز ظاهرا برای زنان بیشتر است. زنانی که روزانه پنج فنجان یا بیشتر چای سبز می نوشیدند در مقایسه با کسانی که یک فنجان یا کمتر مصرف می کردند ۳۱ درصد کمتر با خطر مرگ در اثر بیماری قلبی روبرو بودند. در نهایت اینکه به دلیل خواص فراوان چای سبز اکنون آن را در بسیاری از کشورهای جهان نه به عنوان یک نوشیدنی که به عنوان یک داروی گیاهی می شناسند و نوشیدن روزانه آن را توصیه می کنند.

راز پیاز

آیا تاکنون آبریزش بینی و سرازیر شدن اشک چشمتان را هنگام بریدن پیاز در خانه تجربه کرده‌اید؟ آب بینی و اشک چشمتان به خاطر برخی ترکیبات سولفوردار موجود در پیاز می‌باشد .این ترکیبات از احتمال ابتلای شما به حمله قلبی، دیابت و سرطان می‌کاهند.پیاز را می‌توان به‌ صورت خام مصرف کرد و یا به‌عنوان چاشنی غذا به‌کار برد .اهمیت درمانی و طبیعی پیاز به حدی است که از آن می‌توان برای درمان دندان درد، اختلالات مزاجی، وبا، بیماری‌های مزمن تنفسی، مشکلات پوستی، ناتوانی جنسی و مشکلات دستگاه ادراری استفاده کرد. این سبزی که در اصل مصرف غذایی دارد به خاطر خواص درمانی‌اش از اهمیت بالایی برخوردار است.
به‌ علاوه عناصر سولفوردار موجود در پیازها چسبندگی پلاکت‌ها را کاهش داده و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. توانایی پیاز در رقیق کردن خون کمک شایانی به سلامتی قلب و عروق می‌کند.

فواید پیاز در سلامتی بدن:
پیاز دشمن بسیاری از باکتری‌ها می‌باشد. سطح بالایی از ترکیبات سولفوردار در پیاز بوی خاصی به آن می‌دهد.پیازهایی با بوی تند فواید بیشتری را به دنبال دارند. پیاز دارای منابع مهمی‌ از فیبر خوراکی، ویتامین‌های اسید فولیک، B6، C و مواد معدنی کرومیوم، منگنز، پتاسیم، مس و فسفر می‌باشد.
پیاز بدلیل داشتن آلیل پروپیل دی سولفاید برای بیماران دیابتی مفید می‌باشد، زیرا این ماده با افزایش میزان انسولین موجود در بدن سطح قند خون را کاهش می‌دهد. همچنین بدلیل داشتن تیوسولفینات علائم بیماری دیابت را کاهش می‌دهد.
استفاده مداوم از پیاز در رژیم غذایی باعث کاهش سطح کلسترول و فشار خون بالا می‌شود. مصرف پیاز خطر حمله قلبی را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد و به‌ طور کلی سطح کلسترول خون را به منظور افزایش سلامتی بدن کاهش می‌دهد.
وجود فلاوونوئیدهایی مثل کوئرستین در پیاز خطر پیشرفت سرطان روده بزرگ را با متوقف ساختن رشد تومورها کاهش داده و از سلول‌های روده بزرگ در مقابل اثرات مخرب مواد سرطانزا محافظت می‌کند.
همچنین فلاوونوئیدها سلامت عروق خونی را افزایش داده و از التهاب می‌کاهند و نیز از بدن انسان در مقابل بیماری‌های قلبی- عروقی محافظت می‌کنند.
کوئرستین از بدن در مقابل بیماری‌هایی چون زخم معده و روده بزرگ و سرطان‌های سینه و مری محافظت می‌کند.

پیاز، استئوکلاست‌ها را از بین برده و مانع از سائیده شدن و شکستن استخوان‌ها می‌شود و در نتیجه مصرف پیاز از ابتلا به پوکی استخوان خصوصاً در زمان یائسگی زنان جلوگیری می‌کند.
مصرف پیاز برای اکثر مردم مفید است، ولی مصرف بیش از حد آن ممکن است سبب سوزش معده و ناراحتی‌های مربوط به معده و روده و در نتیجه اسهال و استفراغ شود. بریدن پیاز زیر آب سرد از سوزش و اشک چشم می‌کاهد. پیاز بریده شده را باید در ظرف در دار یا در کیسه فریزر گذاشته و فورا فریز کرد. پیازهای بریده نشده بهتر است در جای تاریک، خشک و خنک نگهداری شوند.

دیگر فواید پیاز:

مصرف پیاز به موارد زیر کمک می‌کند:
مبارزه با سرطان‌ها و زخم‌ها
پایین آورنده قند خون
اگر بیمار دیابتی هستید، مصرف آن‌را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
کمک به سینوس‌ها
گرفتگی بینی و سردرد برای هیچکس خوشایند نیست. خوردن پیاز باعث نرم شدن مخاط بینی شده و از جدی‌تر شدن مشکلات سینوسی جلوگیری می‌کند. پیاز سبب تخلیه مخاط‌های سینوسی می‌شود.
پایین آورنده کلسترول
برخی افراد سالم کلسترول بالایی دارند. خوردن پیاز باعث کاهش کلسترول شده و به انسان احساس سلامتی و طراوت می‌بخشد. هیچ کسی دوست ندارد که به جای استفاده از یک سبزی ساده همه عمر خود را با مصرف دارو سپری کند.
خاصیت انگل زدایی
انگل‌هاهمیشه وجود دارند. ممکن است با وجود سلامتی دچار انگل شوید. با خوردن پیاز انگل‌ها از بین رفته و بدنی سالم خواهید داشت.
جلوگیری از پوکی استخوان
درمان آسم
پیاز در درمان آسم مفید می‌باشد و سلامتی انسان را که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است افزایش می‌دهد. افزودن پیاز به رژیم غذایی تصمیم هوشمندانه‌ای می‌باشد.
درمان بی‌خوابی
پیاز در درمان بی‌خوابی سودمند است.

کاربردهای دارویی پیاز:
متخصصان پیشنهاد می‌کنند به دلیل فواید سودمند پیاز در مراقبت‌های بهداشت حتما از این گیاه استفاده شود. پیاز افزایش کلسترول خون را مهار کرده و از بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.
بنا به گفته‌های دکتری از دانشگاه‌هاروارد مصرف نصف پیاز یا مصرف آب آن به همان میزان کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. به علاوه خوردن منظم پیاز خطر لخته شدن خون را در بیماران قلبی کاهش می‌دهد. بنابراین پیشنهاد می‌شود به منظور جلوگیری از کند شدن جریان خون، غذای چرب همراه با پیاز مصرف شود. پیاز برای درمان بیماری دیابت مفید است.
مطالعات اخیر پزشکی نشان داده‌اند مصرف پیاز خام یا پخته میزان قند خون را کاهش می‌دهد. بنا به گفته دانشمندان ترکیبی شبیه به بوتیل آمین باعث آزادسازی انسولین در خون شده و عملکرد غده پانکراس را تنظیم می‌کند.
پیاز ضد آسم است. طبق مقاله آلمانی، پیاز خطر بروز آسم را تا حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. به افرادی که مشکلات بی‌خوابی دارند توصیه می‌شود پیاز خرد شده را کنار بالش خود قرار دهند، زیرا ترکیبات موجود در پیاز به آرامش اعصاب کمک می‌کند.

فواید پیاز در علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا:
بیشتر ما از بوی تند پیازها اطلاع داریم. آیا می‌دانستید که این بو سلاح مخفی پیازها در مقابل ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌باشد؟ این بوی تند به خاطر وجود ترکیبات سرشار از سولفور می‌باشد که به افزایش سلامتی و تندرستی بدن کمک می‌کنند.
بوی تند پیاز باعث ریزش آب از چشم و بینی می‌شود و آن در نتیجه تحریک سیستم ایمنی بدن به منظور مبارزه با عفونت باکتریایی یا ویروسی می‌باشد. این کار به بدن کمک می‌کند تا ویروس را دفع کرده و از افزایش التهاب جلوگیری کند.

غذاهای چربی ساز و چربی سوز

غذاهای چربی سوز غذاهایی هستند که بیشتر از مقدار کالری خودشان، موجب سوختن کالری ها می‌شوند. اگر از این نوع غذاها استفاده نکنید، به تدریج سوخت و ساز بدن کاهش یافته و سلامتی تان به خطر می‌افتد. این مواد کاملاً طبیعی هستند و اگر به خوردن آنها عادت کنید و در کنارش ورزش مستمر داشته باشید، سوخت و ساز بدن‌تان تقویت شده و کالری بیشتر و در واقع چربی بیشتری سوزانده می‌شود. با مصرف این غذاهای چربی‌سوز تا چندین ساعت پس از ورزش، بدن همچنان به چربی‌سوزی ادامه خواهد داد. هیچ غذای بدون کالری وجود ندارد و تمامی غذاها هر چند اندک، حاوی کالری هستند؛ اما این غذاها با سوزاندن کالری مانع از تجمع و رسوب چربی در بخش‌های مختلف بدن می‌شوند.

با سالم غذا خوردن و داشتن تغذیه صحیح می‌توان مقدار دریافت و جذب کالری را کنترل کرد؛ اما برای کاهش وزن و رسیدن به سلامت به سوزاندن کالری نیاز داریم. بعضی غذاها به سوزاندن کالری کمک می‌کنند و (چربی‌سوز) و برخی نیز بلافاصله بعد از خوردن به چربی تبدیل می‌شوند که به آنها چربی‌‌ساز می‌گویند.

یکی از نکاتی که برای سوزاندن کالری و رسیدن به وزن مطلوب باید از آن آگاه باشیم، کالری موادغذایی است. به گفته متخصصان تغذیه و کارشناسان مواد غذایی، غذاهایی که حاوی مقادیر بالایی ویتامین C هستند، به سوزاندن چربی کمک می‌کنند. برخی از این مواد عبارتند از: لیمو، پرتقال، گریپ فروت، هندوانه، سیب و همچنین سبزیجاتی همچون کلم بروکلی، کلم، کرفس و هویج. ویتامین C، چربی را رقیق و از تولید و سفت شدن چربی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود بدن راحت‌تر چربی‌های رقیق و شل را از بین ببرد. برخی از میوه‌ها مانند سیب، حاوی ماده‌ای به نام پکتین هستند که چربی جذب شده توسط سلول‌ها را تنظیم می‌کند. به عبارت دیگر، پکتین جذب مواد آبکی را افزایش می‌دهد و از رسوب چربی در بدن جلوگیری می‌‌کند. همچنین آنتی‌اکسیدان موجود در سیب از سندرم متابولیک که موجب چاقی می‌‌شود، پیشگیری می‌کند.

سوپ جو و شیر بدون چربی و غلات، بهترین مواد برای صبحانه هستند، زیرا علاوه بر اینکه حاوی مواد معدنی و فیبر و سرشار از ویتامین می‌باشند، موجب شکستن چربی در بدن نیز می‌شوند. در واقع، آنها هم انرژی بدن را تأمین می‌کنند و هم سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند. فلفل و ادویه‌جات و ترشیجات نیز حاوی ماده‌ای به نام کپسایسین هستند که ترشح هورمون‌های بدن و سوخت و ساز (سوزاندن کالری) را افزایش می‌دهند. یکی دیگر از مواد غذایی که به سوزاندن چربی کمک می‌کند، سویا است. این ماده حاوی مواد شیمیایی است که از جذب چربی به داخل سلول‌های بدن جلوگیری می‌‌کند و موجب از بین رفتن کامل چربی می‌شود. عصاره و روغن سیر نیز در افزایش سوختن کالرِی و کاهش جذب چربی مؤثرند.

غذاهای دیگر چربی سوز عبارتند از
آب، قهوه، چای سبز، چای سیاه، عسل، مارچوبه، چغندر، لوبیا، سیب‌زمینی شیرین، زغال اخته، عدس. روغن ماهی، یکی از موادی است که با مصرف آن می‌توانید در ماه دست‌کم
۲ -۳ کیلو از وزن خود را کاهش دهید. پرهیز از نمک و شکر نیز به دفع چربی کمک می‌کند. هل نیز حاوی ماده‌ای به نام کپسایسین است که موجب افزایش سوخت و ساز بدن و سوختن چربی‌ها می‌شود. کلسیم موجود در فرآورده‌های لبنی بدون چربی مثل شیر، پنیر و ماست نیز وزن را کاهش داده و چربی موجود در سلول‌ها را تجزیه می‌کند. رژیم غذایی غنی از لبنیات و محدودیت جذب زیاد کالری تقریباً سوخت و ساز و دفع انرژی را تا دو برابر افزایش می‌دهد. مصرف روزانه ۳ -۴ وعده محصولات لبنی در کاهش وزن بسیار مؤثر است. بهترین مواد برای سوزاندن چربی شکم، پروتئین و غذاهای حاوی فیبر زیاد هستند؛ زیرا بدن برای هضم پروتئین، انرژی بیشتری صرف می‌کند. تخم‌مرغ علاوه براینکه حاوی ویتامین B12 می‌باشد، به سوزاندن چربی کمک می‌‌کند.

چربی‌ها ذخایر انرژی بدن هستند و نقش مهمی در حفظ درجه حرارت بدن و سلامت پوست و مو دارند. هر گرم چربی حاوی ۹ کیلوکالری انرژی است؛ در حالی که هر گرم پروتئین یا کربوهیدرات، ۴ کیلوکالری انرژی دارد. چربی‌ها، برای رشد مغز و تولید کلسترول در کبد بسیار ضروری هستند؛ با این حال اگر مقدار آنها در بدن به بیش از حدطبیعی برسد، عوارض جانبی همچون تصلب شرائین، فشار خون بالا و بیماری قلبی و چاقی ایجاد می‌کنند. البته همان‌طور که می‌دانید همه مضر نیستند و به دو گروه بد و خوب دسته‌ بندی می‌شوند.

چربی خوب شامل چربی‌های غیراشباع است که لیپوپروتئین و در نتیجه کلسترول بد خون را کاهش می‌دهند. نمونه‌ای از این چربی‌ها عبارتند از: روغن زیتون، سویا، ماهی، ذرت، روغن کانولا و بادام زمینی

چربی‌های اشباع‌ شده‌ای هستند که میزان کلسترول خون را افزایش می‌دهند به عنوان یک عامل ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی شناخته شده‌اند. حتی برخی دانشمندان معتقدند که خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را نیز افزایش می‌دهد. این چربی علاوه بر افزایش کلسترول بد خون، کلسترول خوب را نیز کاهش می‌دهد. بسیاری از پژوهشگران علوم تغذیه بر این باورند که چربی‌های بد نه تنها، خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، بلکه منجر به دیابت نوع ۲، سرطان روده بزرگ و سرطان پستان نیز می‌شود.

بعضی از غذاهایی که حاوی چربی بد هستند
پیتزا:
پیتزا، غذای بسیار خوشمزه‌ای است که فقط با خوردن یک تکه از آن چیزی حدود ۳۵۰ -۵۰۰ کالری دریافت می‌شود. پایه اصلی پیتزا آرد سفید است که مواد مغذی زیادی ندارد، ولی حاوی کالری فراوانی است و روی آن هم مقدار زیادی پنیر (چربی اشباع‌شده) است که مقادیر زیادی چربی اشباع‌شده دارد و موجب چاقی می‌شود.
برگر:
معمولاً برگرها به همراه مقدار زیادی سبزیجات و مرغ و سیب‌زمینی سرخ‌شده سرو می‌شوند و از آنجایی که همه ما این غذای خوشمزه را دوست داریم، هرگز میزان کالری و چربی آن را بررسی نمی‌کنیم.
گوشت و غذاهای گوشتی:
تقریباً همه افراد، غیر از گیاهخواران، به خوردن گوشت علاقه زیادی دارند؛ انواع گوشت (گوسفند، مرغ و ماهی و …) حاوی مقادیر (۲۰ -۳۰ درصد) چربی بد هستند. البته چربی‌ بد ماهی و مرغ به نسبت گوشت‌های قرمز بسیار کمتر است. حتی برخی از ماهی‌ها، مثل خال مخالی، ساردین و ماهی آزاد، حاوی اسیدهای چرب و امگا ۳ هستند که در برابر بیماری‌های قلبی از بدن محافظت می‌کنند.
شکلات:
شکلات حاوی انرژی متراکم است؛ به این معنا که در هر ۱۰۰ گرم شکلات ساده، حدود ۵۱۰ کیلوکالری انرژی وجود دارد و حدود ۶۰ درصد از چربی آن هم چربی اشباع شده است. یکی از سریع‌ترین راه‌های چاقی، خوردن غذاهای حاوی انرژی متراکم مثل شکلات است؛ اما این روش هیچ‌گاه برای چاق شدن توصیه نمی‌شود. هرگاه هوس خوردن شکلات کردید، از شکلات تیره استفاده کنید که سرشار از آنتی‌اکسیدان است و این آنتی‌اکسیدان‌ها از بیماری‌های قلبی و پیری زودرس جلوگیری می‌کنند.
غذاهای سرخ‌کردنی:
این نوع غذاها، در میان تمامی خانواده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما آنچه نباید نادیده گرفته شود، مقدار زیاد روغنی است که برای سرخ شدن این غذاها مصرف می‌شود. این روغن‌ها که به طور مستقیم در بدن رسوب کرده و به چربی تبدیل می‌شود، دست‌کم ۱۳– ۱۹ درصد چربی اشباع‌شده دارند. روغن آفتابگردان به نسبت سایر روغن‌ها از چربی کمتری برخوردار است و موادی که با این روغن سرخ‌شده‌اند، سالم‌ترند. گزینه بهتر و صحیح‌تر، پرهیز از میان وعده‌‌های سرخ‌شده می‌باشد. بهتر است میوه‌ها و دانه‌های بوداده و یا حتی چند دانه بیسکویت را جایگزین غذاهای سرخ‌شده کنید.
شیرینی‌ها:
شیرینی‌ها در انواع مختلفی وجود دارد و همین تنوع موجب شده است تا تمامی افراد به خوردن آنها علاقه‌مند باشند. بیشتر شیرینی‌ها از مواردی همچون خامه، کره، شیر پرچرب، آرد سفید و روغن تهیه می‌شوند که حاوی مقادیر بالایی چربی اشباع‌ شده هستند. برای تهیه شیرینی به مقدار زیادی شکر نیاز است و یکی از اصلی‌ترین عناصر در تهیه شیرینی است. شکر مقدار گلوکز را افزایش می‌دهد و به شکل گلیکوژن ذخیره می‌شود که این گلیکوژن به مرور زمان به چربی تبدیل می‌گردد. شیرینی‌ها در طول پخت، روغن زیادی به خود جذب می‌کنند و به همراه شیر پرچرب و شکر، مملو از چربی‌های اشباع‌شده مضر می‌‌شوند.
بستنی:
اولین کلمه‌ای که با شنیدن نام بستنی در ذهن ما نقش می‌بندد، خوشمزگی آن است. کودک و نوجوان، پیر و جوان، همگی طعم بستنی را دوست دارند؛ اما آیا هیچ‌یک از ما به واقعیت بستنی و چربی‌های مضر آن توجه می‌کنیم؟ به طور سنتی بستنی از خامه پر چرب و چربی اشباع‌شده تهیه می‌شود. حتی بستنی‌های رژیمی و کم‌چربی نیز با اینکه چربی کمتری دارند، اما حاوی کالری زیادی هستند. خرید بستنی‌هایی که به جای خامه در تهیه آنها از شیر استفاده شده است، اغلب سالم‌تر و بهترند.
قهوه سرد:
قهوه سرد یا اسپرسو، به علت اینکه حاوی خامه و شیر پرچرب می‌باشد، سرشار از چربی‌اشباع‌شده است. نوعی چربی به نام ترپنس (Terpenes) درون این نوع قهوه ها وجود دارد که کلسترول خون را افزایش می‌دهد. میلک شیک‌ها نیز معمولاً از میوه، وانیل، اسانس، بستنی و شیر تهیه می‌شوند و به همین دلایل حاوی مقادیر بالایی چربی بد هستند. هر ۱۵۰ میلی‌گرم شیر پرچرب حاوی ۶ گرم چربی و هر ۱۰۰ میلی‌گرم خامه حاوی ۱۰ -۱۲ گرم چربی است؛ بنابراین دفعه بعد که تصمیم گرفتید از این نوشیدنی‌ها استفاده کنید، کمی به این موضوع توجه و آنها را با احتیاط بیشتری انتخاب کنید.
کیک‌ها:
بیشترکیک‌ها و کلوچه‌ها حاوی مقادیر بالایی انرژی، چربی و کالری هستند؛ چرا که با کره و یا مارگارین تهیه می‌شوند که هر دوی این موارد چربی بد زیادی دارند. کره حاوی چربی اشباع‌شده و کلسترول است و کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد. مارگارین نیز از چربی ترانس تهیه شده که یکی از سخت‌ترین چربی‌ها است و اگر در مقایر زیاد مصرف شود، موجب گرفتگی سرخرگ و مشکلات قلبی می‌شود. اگرچه کاهش چربی در رژیم غذایی اهمیت دارد، اما حذف آن از رژیم غذایی هم صحیح نیست. چربی منبع اصلی انرژی است و به جذب ویتامین‌ها کمک می‌کند. بدن به خودی خود قادر به تولید چربی نیست و باید آن را از طریق رژیم غذایی دریافت کند؛ بنابراین لازم است در رژیم غذایی گنجانده شوند؛ به‌خصوص چربی‌های اشباع‌نشده، کلید سلامتی در اعتدال است، نه در حذف.

تغذیه مناسب استخوان ها

سال‌ها طول می‌کشد تا یک شکستگی کاملاً جوش بخورد. عوامل زیادی در جوش خوردن شکستگی‌ها نقش دارند؛ مانند سن بیمار، نوع استخوان شکسته‌شده، شدت نیرویی که به استخوان وارد شده و آن را شکسته است، آسیب نسج نرم همراه، باز یا بسته بودن شکستگی، وجود عفونت، بیماری‌های زمینه‌ای، تغذیه و داروهای مختلف. یک انسان بالغ با فعالیت فیزیکی متوسط، روزانه به ۲۵۰۰ کالری نیاز دارد که از طریق تغذیه تامین می‌شود. همین انسان در صورتی که دچار چند شکستگی شود، میزان کالری مورد نیاز وی به ۶۰۰۰ کالری افزایش خواهد یافت که باید از طریق تغذیه تامین شود. مطالب زیر در مورد نقش مواد مختلف در جوش خوردن شکستگی‌هاست.

پروتئین‌ها
مهم‌ ترین ماده غذایی جهت تامین کالری، پروتئین‌ها می‌باشند. مصرف کم این‌ماده باعث می‌شود شکستگی ضعیف و دیر جوش بخورد. پروتئین‌ها باعث افزایش جذب کلسیم از روده و نیز جذب کلسیم توسط استخوان می‌گردند. یکی از مهم‌ترین مواد تشکیل‌ دهنده پروتئین‌ها در ‌این مورد لیزین نام دارد که در شیر کم‌چرب، ماهی، سویا و مخمرها یافت می‌شود. بهتر است پروتئین‌ها گیاهی باشد؛ زیرا پروتئین‌های حیوانی، مانند گوشت قرمز، باعث برداشت کلسیم از استخوان و دفع آن از کلیه‌ها می‌شوند. بهترین پروتئین‌های گیاهی به‌این منظور در غلات، لوبیا، و سبزیجات به مقدار زیادی وجود دارند.

مواد معدنی
مهم‌ ترین مواد معدنی استخوان، کلسیم و فسفر است که به‌خصوص کلسیم در ماست کم چرب (هر لیوان ماست حدود ۳۵۰ میلی گرم کلسیم دارد)، ساردین، سبزیجات سبز، اسفناج، بادام، پرتقال (هر عدد پرتقال متوسط حدود ۵۰ میلی گرم کلسیم دارد)، سویا و بادام زمینی به وفور یافت می‌شود. بنابر‌این خوردن ‌این مواد در جوش خوردن شکستگی‌ها مفید است. مواد معدنی دیگری که باعث جوش خوردن استخوان‌ها می‌شوند، عبارتند از: روی، مس، سیلیکون و منیزیم. روی به ساخته شدن کال (جوشگاه شکستگی) و همچنین تولید پروتئین‌های استخوان‌ساز کمک می‌کند. مس موجب تشکیل بافت همبند استخوان می‌شود. سیلیکون به تشکیل بافت همبند استخوان و افزایش جذب کلسیم از روده کمک می‌کند. منیزیم، جهت متابولیسم کلسیم ضروری است.

ویتامین K: باعث جذب کلسیم توسط استخوان و کاهش دفع آن از ادرار می‌شود. از طرف دیگر استخوان سازی را تحریک نموده و مانع پوکی استخوان است.
ویتامینB6 : تنظیم‌کننده اثرات ویتامینK روی استخوان است،
ویتامین E: ضد اکسیدانت‌های آزاد است که اثر تخریبی روی استخوان دارند.
بعضی از مواد غذایی دفع کلسیم را از ادرار افزایش می‌دهند و در نتیجه جوش خوردن استخوان را به تأخیر می‌اندازند. ‌این مواد عبارتند از: کافئین (قهوه، نوشابه)، گوشت قرمز، مشروبات الکلی، شکر، شیرینی‌جات، نوشابه (مصرف بیش از حد شکر مانع جذب پروتئین‌ها و سایر مواد غذایی از روده می‌شود) و نمک.

ویتامین‌ها

ویتامین‌های E، B6, K, D وC در تشکیل جوشگاه و در سرعت جوش خوردن شکستگی‌ها نقش مهمی دارند.
ویتامین C: به تشکیل بافت همبند کمک کرده و ضد استخوان مواد اکسیدانت است که مانع جوش خوردن هستند.
ویتامینD‌: تنظیم‌کننده جذب کلسیم مواد غذایی در روده است ( ۱۵ دقیقه تابش آفتاب به پوست بدن در روز تمامی احتیاجات ویتامین D بدن را تامین می‌کند، البته تابش آفتاب نباید از پشت شیشه باشد.)

خلاصه
برای‌اینکه شکستگی زودتر جوش بخورد، رعایت نکات زیر در رژیم غذایی ضروری است: به مقدار کافی پروتئین (ترجیحاً پروتئین‌های گیاهی)، کلسیم (از طریق مواد غذایی یا داروهای مکمل)، مواد غذایی که لیزین دارند (شیر کم‌چرب، ماهی، سویا و مخمرها)، ویتامین‌های K، D، B6، C، E و مواد غذایی شامل منیزیم ، روی ، مس و سیلیکون مصرف کرده و از مصرف شکر، نمک، گوشت قرمز، مشروبات الکلی و کافئین (قهوه، نوشابه) بپرهیزید. در پایان باید گفت، یکی از عوامل اختلال در جوش خوردن شکستگی، سیگار است. مصرف دخانیات باعث می‌شود که قطر سرخرگ‌ها ۲۵ درصد کمتر شود. ‌این تنگی عروق، گذشته از عوارض زیادی که دارد، باعث می‌شود مواد غذایی و دیگر عوامل موثر به محل جوش خوردگی کمتر برسد و در نتیجه شکستگی دیرتر جوش بخورد و یا اصلا خوش نخورد.

خواص شیرین قهوه

واژه قهوه (Coffe) برگرفته شده‌ از نام استانی در اتیوپی با نام Kaffa می‌باشد، که واژه انگلیسی Coffee هم از آن گرفته شده‌ است، کلمه عربی «قهوه» در زبان ترکی به «کهوه» Kahve معروف شد که همین کلمه در زبان ایتالیایی به Caffe و در زبان‌های فرانسوی، پرتغالی و اسپانیایی به نام Cafe مورد استفاده قرار گرفت. قهوه در واقع آسیاب شده دانه‌های قهوه می‌باشد. که بسته به نوع قهوه (ترک، عربی یا اروپایی) در درجه‌های مختلفی آسیاب می‌شود. در حالی که نسکافه یا قهوه فوری (instant coffee) از تبخیر قهوه صاف شده و عصاره دانه قهوه به دست می‌آید.

در اواخر قرن بیستم، انواع قهوه فوری نیز در بازار اروپا و آمریکا عرضه شد. این قهوه در واقع شیره تبخیر شده قهوه صاف و عصاره دانه قهوه است که نیازی به قهوه جوش ندارد و با حل کردن کمی‌از آن در یک فنجان آب جوش، قهوه آماده به دست می‌آید. در گذشته معتقد بودند که طعم و عطر واقعی این نوشیدنی در بسته بندی‌های قهوه فوری از دست می‌رود، اما امروزه با پیشرفت فن آوری تولید قهوه فوری، این نوع قهوه، طرفداران زیادی پیدا کرده است، زیرا این نوع قهوه معمولا پس از سایش، پروسه تولید را طی می‌کند و در حقیقت به نوعی پرورده و خوش طعم می‌شود. به‌تازگی قهوه‌هایی بصورت کپسول نیز به بازار آمده است که دوستدار محیط زیست بوده و کپسول باقیمانده بعد از مدت کوتاهی تجزیه شده و به طبیعت باز می‌گردد.

فواید نوشیدن قهوه و نسکافه:
مهم‌ترین تاثیرات مفید قهوه به دلیل وجود کافئین در آن می‌باشد که به تفصیل به بررسی آن می‌پردازیم، اما برخی از خواص قهوه هم مربوط به کافئین نیست، از جمله اینکه قهوه، آنتی اکسیدان‌‌های زیادی هم دارد، مثل اسیدکلروژنیک و توکوفرول که باعث برخی اثرهای شفابخش آن می‌شود. تحقیقات انجام شده درسال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۹۷ در ایالت آیوا در ” تحقیق بهداشت زنان” نشان داد که اسید کلروژنیک، یک ماده آنتی‌اکسیدان موجود در قهوه است که جذب قند را از روده‌ها کند می‌کند و مسؤول اثر ضددیابت قهوه می‌باشد.
قهوه می‌‌تواند محافظ خوبی برای قلب زنان یائسه باشد. مطالعات انجام شده نشان می‌‌دهند خانم‌های یائسه‌ای که روزانه حداقل سه فنجان قهوه می‌خورند، ۲۸ درصد کمتر از بقیه زنان در این سن، دچار بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌های التهابی غیر سرطانی می‌‌‌شوند. دانشمندان معتقدند، این خاصیت ناشی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از التهاب و بیماری قلب جلوگیری می‌‌کنند و قهوه سرشار از آنهاست. همچنین مواد معدنی مثل منیزیم معلوم شده که می‌‌توانند در بهبود پاسخ بدن به انسولین و اصلاح متابولیسم گلوکز مؤثر باشند.محققان ایتالیایی، ماده دیگری به نام «تریگونلینگ» را هم در قهوه پیدا کرده‌اند. این ماده به قهوه عطر و طعم تلخی می‌‌دهد. خاصیت ضد باکتریال و ضد‌چسبندگی قهوه را نیزکه جلوی ایجاد حفرات و پوسیدگی دندان را می‌گیرد، به همین ماده نسبت می‌دهند.

مهم‌ ترین اثرات مفید کافئین قهوه:

بررسی‌ها و پژوهش‌های علمی‌ثابت کرده‌اند که مصرف قهوه باعث هوشیاری مغز و اعصاب می‌شود، خستگی عضلات و ماهیچه‌ها را برطرف می‌کند، قهوه موجب افزایش سرعت متابولیسم بدن و شکستن چربی‌ها شده و به میزان قابل ملاحظه‌ای سوخت و ساز را در سلول‌ها بالا می‌برد، یبوست را از میان می‌برد، انقباض ماهیچه‌های شش را کاهش می‌دهد و باعث سهولت در امر تنفس می‌شود. همچنین به دلیل رفع خستگی، زمان و میزان فعالیت را افزایش می‌دهد، سبب افزایش هماهنگی عضلات چشم می‌گردد، مرکز تفکر را تحریک می‌کند و گاهی نیز عامل تحریک نیروی جنسی می‌باشد.تحقیقات انجام شده در سال ۱۹۹۸ میلادی، نشان داد که کافئین قهوه می‌تواند برخی از سلول‌های سرطانی را تحت تأثیر قرار دهد و آنها را از رشد باز دارد یا کوچک کند، اما بر روی سلول‌های معمولی تأثیری ندارد. اثر ضد سرطانی آن در مورد سرطان روده بزرگ و نیز سرطان راست‌روده و کبد احتمالا با کاهش میزان ترشح کلسترول، اسید صفراوی و استرول طبیعی در روده بزرگ، سرعت‌بخشیدن به عبور مدفوع در روده بزرگ و بنابراین جلوگیری از قرارگرفتن پوشش روده در برابر مواد سرطانزای بالقوه در غذا و نیز سایر مکانیسم‌ها می‌باشد. علاوه بر این یک آنتی‌اکسیدان قوی به نام «متیل پیریدینیوم»، ‌آنزیم‌های ضد سرطان روده بزرگ را تقویت می‌کند. این ماده در فرآوری قهوه تولید می‌شود و هر چه قهوه بیشتر حرارت دیده باشد، مقدار آن بیشتر است.
کافئین سبب رفع افسردگی و ایجاد شادی در مغز می‌شود و باعث سرحال آمدن و نشاط شخص می‌گردد، بنابراین قهوه که دارای کافئین است می‌تواند یک ماده خوراکی ضد افسردگی سالم باشد.
نوشیدن قهوه ممکن است خطر نارسایی کبدی(سیروز) ناشی از الکل را کاهش دهد. همچنین یک بررسی جدید نشان می‌دهد که قهوه ممکن است در برابر بیماریMS محافظت ایجاد کند.
قهوه با نقرس مقابله می‌کند. در بیماری نقرس که بیشتر در آقایان اتفاق می‌افتد، اسید اوریک بدن به صورت کریستال‌هایی در مفاصل رسوب می‌کند و همین باعث دردهای شدید مفصلی، به صورت حمله‌ای در بیمار می‌شود.محققان نشان داده اند که رابطه ای بین نوشیدن قهوه و پیشگیری از بیماری پارکینسون وجود دارد.

یک توصیه:
کافئین ، جذب آهن را در روده‌ها کم می‌کند و لذا با توجه به نیاز ضروری بدن به آهن، که کار خونسازی را بر عهده دارد، توصیه می‌شود که از مصرف کافئین همراه با غذا و تا یک ساعت پس از آن، به طور جدی پرهیز شود.

مضرات نوشیدن قهوه و نسکافه:

قهوه فشار خون را بالا می‌برد و افرادی که فشار خونشان بالاست باید از نوشیدن قهوه خودداری کنند.
کافئین باعث می‌شود که مقدار قابل ملاحظه ای از سدیم و پتاسیم بدن از طریق کلیه‌ها دفع شود.
بر اساس تحقیقات انجام شده، نوشیدن زیاد قهوه پوسیدگی دندان‌ها را به همراه خواهد داشت و از این لحاظ قهوه فرآوری شده (نسکافه) ۳۰ برابر بیش از نوع عادی آن (به علت اسید سیتریک موجود)، سبب‌ ‌خوردگی مینای دندان می‌شود.

چه کسانی نباید قهوه و یا نسکافه بخورند؟
افرادی که از بالا بودن فشار خون یا بیماری تپش قلبی رنج می‌برند و یا در معرض پوکی استخوان قرار دارند و همچنین خانم‌های باردار، بهتر است در مصرف قهوه زیاده روی نکنند، زیرا کافئین باعث زایمان زودرس می‌شود و ممکن است در نوزادان ناراحتی ایجاد کند.
زنانی که در سینه خود غده فیبروکیستیک دارند، نباید به میزان زیاد کافئین مصرف کنند، زیرا به بزرگ شدن این غده کمک می‌کند.
همچنین به مادرانی که فرزند خود را شیر می‌دهند توصیه می‌شود که از مصرف قهوه یا مواد کافئین دار پرهیز کنند. چون بخشی از کافئین، همراه شیر مادر وارد بدن نوزاد می‌شود و امکان دارد عوارضی مثل ناآرامی، لرزش دست‌ها، پاها و لب‌ها، سفت یا شل شدن عضلات و ماهیچه‌های بدن، بی خوابی و جیغ زدن در نوزاد به وجود آید. همچنین کافئین مدت زیادی در بدن نوزاد می‌ماند تا متابولیزه شود، زیرا کبد نوزاد به اندازه کافی آنزیم ندارد.

خواص بی نظیر روغن ماهی

مقدار روغن در ماهی‌های مختلف متفاوت است اما روغن ماهی منبع غنی و فشرده‌ای از انواع امگا ۳ است و بصورت کیسه‌های ژله‌ای عرضه می‌شود. روغن ماهی از کبد ماهی تهیه می‌شود و منبع غنی از ویتامین A و D است. بسیاری از خواص درمانی روغن ماهی به خاطر وجود امگا۳، اسیدهای چرب ضروری، مثل اسید Docisahenaenoic و اسید eicosapentaenoic (EDA , DHA)A است. اسیدهای چرب ضروری دیگری که در روغن ماهی وجود دارند، عبارتند از: اسید آلفالینولینک و اسید گامالینولینک، ماهی‌های مختلفی می‌توانند به عنوان منبع تهیه روغن، مورد استفاده قرار بگیرند، مثل ماهی تن، ماهی قزل‌آلا، ماهی کولی، ماهی ساردین و … اما در میان انواع مختلف ماهی، به طور معمول روغن ماهی از ماهی‌هایی همچون شاه ماهی، خال مخالی، ساردین، قزل آلا و ماهی تن به دست می‌آید. کیفیت روغن ماهی به دو عامل بستگی دارد؛ اول نوع ماهی که روغن از آن گرفته شده است. دوم: درصد خالصی روغن و عدم ترکیب آن با مواد افزودنی دیگر.

کاهش بیماری‌های قلبی:
پژوهش‌های انجمن قلب آمریکا نشان می‌دهد که امگا ۳ در کاهش بروز بیماری‌های قلبی عروقی بسیار مؤثر است.بنابراین روغن ماهی که سرشار از امگا‌۳ LDLمی‌باشد، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. این روغن کلسترول بد را پایین می‌آورد و مانع تجمع تری‌گلیسیرید اضافی در بدن می‌شود و کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که روغن ماهی از آترواسکلروز در بیماران مبتلا به عروق کرونر جلوگیری می‌کند؛ بنابراین پژوهش‌ها در درمان پیشگیری از سکته قلبی مؤثر است و مصرف منظم آن مرگ و میر ناشی از حملات ناگهانی قلبی را کاهش می‌دهد.

کاهش وزن:
روغن ماهی به کاهش وزن کمک زیادی می‌کند. براساس پژوهش‌های دانشگاه استرالیای جنوبی، این روغن تأثیر ورزش را در کاهش وزن بیشتر می‌کند. داوطلبانی که در رژیم غذایی خود از روغن ماهی استفاده کردند، نسبت به سایر افراد، وزن بیشتری از دست دادند. ورزش همراه با مصرف روغن ماهی موجب کاهش وزن می‌شود و تأثیر مثبتی بر ظاهر فرد می‌گذارد.

گردش خون:
پژوهشگران معتقدند که روغن ماهی گردش خون را با کاهش تری‌گلیسیرید بهبود می‌بخشد.
ایمنی:
به نظر می‌رسد مصرف منظم روغن ماهی ایمنی بدن را افزایش داده و مقاومت بدن در برابر بروز بیماری‌های شایعی همچون سرماخوردگی و سرفه و آنفلوآنزا بیشتر می‌شود.
امگا ۳ موجود در روغن ماهی با تأثیر بر روی سایتوکاین‌های بدن، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. پژوهشگران تأثیر مصرف پودر و روغن ماهی را روی خوک آزمایش کردند و دریافتند که به رشد حیوانات کمک می‌کند. آزمایش‌های مشابهی در بیمارستان «تایچانگ» تایوان نیز روی موش‌ها انجام شد و همان نتایج به دست آمد. بیماری لوپوس، بیماری است که سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و تضعیف ایمنی موجب اختلال در اندام‌های مختلف بدن می‌شود. روغن ماهی در درمان این بیماری نیز بسیار مؤثر است. همچنین درد و التهاب مفاصل، چشم، کلیه، قلب، عروق خونی و ریه را کاهش می‌دهد و موجب پایین آمدن تب، تسکین خارش پوست و رفع خستگی می‌شود.

درمان ایدز:
دانشمندان علوم تغذیه در لکسینگتون اعلام کردند که در آینده‌ای نزدیک می‌توان از روغن ماهی برای درمان بیماری ایدز استفاده کرد.

کاهش التهاب:
روغن ماهی خاصیت ضدالتهابی دارد و موجب کاهش التهاب خونی و بافت‌ها‌ می‌شود. مصرف منظم مکمل‌های روغن ماهی (قرص و کپسول ماهی) به بهبود بیماری‌های مزمن التهابی کمک زیادی می‌کند. روغن ماهی در درمان اختلالات دستگاه گوارش، سندرم روده کوچک و بیماری‌های التهابی روده، همچون بیماری کرون و کولیت که نوعی از اختلالات روده هستند، نقش مهمی دارد. جذب ویتامین‌ها و چربی‌ها و مکمل‌های غذایی برای افراد مبتلا به بیماری کرون بسیار مشکل است. و مصرف روغن ماهی کمک بسیاری در این زمینه می‌کند. در بیماران مبتلا به کولیت، روغن ماهی از تجمع لئوکوترین در روده بزرگ جلوگیری می‌کند. این روغن نه تنها التهاب را کاهش می‌دهد، بلکه مانع ایجاد التهاب نیز می‌شود.
آرتروز:
روغن ماهی در درمان آرتریت و روماتیسم مفید است. بیمارستان آدلاید و دانشگاه نیوکاسل استرالیا اعلام کردند که مصرف روغن ماهی، در درمان ورم مفاصل اثر مثبت دارد. در بیماری التهاب مفاصل، آنزیم‌ها، غضروف‌ها را از بین می‌برند و روغن ماهی تأثیر این آنزیم‌ها را کاهش می‌دهد. مرکز آرتریت، گروه روماتولوژی دانشگاه جان هاپکینز، نیز این موضوع را تأیید کرده است.

افسردگی و اضطراب:
به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن ماهی، از آن برای درمان بیماری‌های روانی و اختلالات عصبی همچون افسردگی، غم، اضطراب، بی‌قراری و استرس استفاده می‌شود. پژوهشگران دانشگاه کلیولند ایالت اوهایو، در تحقیقاتی با عنوان «روغن ماهی و اختلال دو قطبی» به این نتیجه رسیدند که این روغن در درمان اختلالات دوقطبی بسیار مؤثر است؛ به همین دلیل در مناطقی که ماهی در رژیم غذایی روزانه افراد وجود دارد، ابتلا و بروز افسردگی کمتر دیده می‌شود.

آلزایمر:
پژوهش‌های دانشگاه لوییزیانا اثبات کرد که اسیدهای چرب روغن ماهی، بیماری آلزایمر را درمان می‌کند. پژوهش‌های دانشگاه کالیفرنیا نیز تأثیر امگا ۳ روغن ماهی‌ را در درمان بیماری آلزایمر و پیشگیری از زوال عقل تأیید می‌کند. اگر کودک شما به هر یک از مشکلات زیر مبتلا است، مصرف روغن ماهی را توصیه می‌کنیم: بیش‌فعالی، بی‌ثباتی عاطفی، مشکل در حافظه کوتاه‌مدت، عجله، بی‌پروایی، ضریب هوشی پایین، اختلال در یادگیری و تمرکز پایین. حدود ۶۰ درصد مغز از چربی‌ها، به‌ویژه اسیدهای چرب ضروری تشکیل شده است و مصرف روغن ماهی عملکرد مغز را بهبود بخشیده و تقویت می‌کند.

بیماری‌های چشمی:
به نظر می‌رسد که روغن ماهی، بینایی را تقویت می‌کند، مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، معتقد است گنجاندن روغن ماهی در رژیم غذایی مانع از کهولت و پیرچشمی و خشکی چشم در سنین پیری می‌شود.

مراقبت از پوست:
با استفاده از روغن ماهی، پوست خشک و ضعیف، به پوستی درخشان و شفاف تبدیل می‌شود و همچنین برای درمان مشکلات پوستی از جمله خارش، قرمزی پوست، اگزما و پسوریازیس نیز مفید است. برخی پژوهشگران معتقدند که مصرف منظم قرص روغن ماهی، رطوبت پوست را تنظیم و از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند.

افزایش باروری:
مردانی که در رژیم غذایی خود از روغن یا قرص ماهی استفاده می‌کنند، کیفیت اسپرم‌شان افزایش می‌یابد و احتمال لقاح بعد از انزال بیشتر می‌شود.

سرطان:
در بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده، روغن ماهی، کاهش وزن این افراد را به تأخیر می‌اندازد. بیماران مبتلا به دیابت، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، مثل بیماری عروق کرونر، تصلب شرائین و سکته مغزی قرار دارند و همانطور که قبلاً گفتیم روغن ماهی در درمان بیماری‌های مختلف قلبی مؤثر است. پژوهش‌های دانشگاه آکسفورد اثبات کرد که روغن ماهی، تری‌گلیسیرید خون را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد.
زخم:
زخم‌های گوارشی با دل درد و سوزش سردل، سوءهاضمه، تهوع و از بین رفتن اشتها و کاهش وزن همراهند و روغن ماهی به درمان این زخم‌ها کمک می‌‌کند.

مراقبت از مو:
امگا ۳ روغن ماهی، فولیکول مو را تغذیه کرده و آنها را درخشان‌تر می‌کند. با تقویت فولیکول‌ها موها محکم‌تر شده و ریزش آنها کاهش می‌یابد. فولیکول‌های مو برای رشد به پروتئین نیاز دارند و از آنجا که انواع ماهی‌‌های مختلف، سرشار از پروتئین هستند، خوردن ماهی، سلامت موها را تأمین می‌کند. روغن ماهی در درمان آسم و سلامت کلیه نیز مؤثر است. بسیاری از افراد نیز از روغن‌های ماهی برای تغذیه حیوانات خانگی‌شان همچون سگ و گربه استفاده می‌کنند، زیرا معتقدند از بیماری آرتریت که یک بیماری رایج در میان حیوانات است، جلوگیری می‌کند. در پژوهش‌هایی که در آزمایشگاه چنینگ بوستون انجام گرفت، مشخص شد که مصرف مکمل‌های ماهی در دوران بارداری، فشار خون بالا را تنظیم می‌کند.

بارداری:
مصرف روغن ماهی در زنان باردار، مانع از سقط جنین می‌شود و از تولد زودرس نوزاد و یا کودکان کم‌وزن پیشگیری و به رشد طبیعی مغز کودک کمک می‌کند. همچنین زنانی که در دوران بارداری، روغن ماهی مصرف می‌‌کنند. پس از زایمان کمتر به افسردگی مبتلا می‌شوند. بنابراین مصرف روغن، قرص و یا کپسول ماهی در دوران بارداری هم برای مادر و هم برای نوزاد مفید است.

چند توصیه برای داشتن پوست شفاف

جوش‌ها و لکه‌ها معمولا روی پوست صورت، گردن، شانه‌ها و جاهایی که غدد چربی وجود دارند ایجاد می‌شود.تعداد کمی از افراد به این موضوع توجه می‌کنند اما شما با استفاده از روش‌های مختلف می‌توانید از ایجاد آکنه و جوش‌ها در پوست بدنتان جلوگیری کنید. برای آگاهی از پاکیزگی پوست بدن روش‌های زیر را به دقت اجرا کنید.


۱-غذای مورد علاقه‌ تان را بخورید

برخی از افراد معتقدند مصرف غذاهای چرب و شکلات، باعث ایجاد جوش می‌شوند. آکنه زمانی به وجود می‌آید که منافذ پوست به وسیله چربی بسته شوند. در این هنگام باکتری‌های عادی باعث عفونت می‌شوند. اگر مطمئن هستید که مصرف غذاهای چرب و شکلات منافذ پوستتان را مسدود می‌کنند از آنها دوری کنید اما در شرایط عادی لزومی ندارد به خاطر سلامت پوستتان از خوردن غذای مورد علاقه‌تان دوری کنید.

۲-آب بخورید

نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز پوست بدنتان را سالم و شاداب نگه می‌دارد. همچنین مصرف غذای سالم، میوه و سبزی تازه نیز ویتامین‌های A و E را که برای سلامت پوست ضروری‌اند، تامین می‌کند. سبزیجات برگ‌سبز مانند کلم بروکلی سرشار از ویتامین E هستند. میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگی مانند کلم، طالبی، هلو و فلفل نیز سرشار از ویتامین A هستند.

۳-آرایش غلیظ، ممنوع!

از لوازم آرایش چرب دوری کنید. این‌گونه از لوازم آرایش منافذ پوست را می‌بندند. لوازم آرایشی که با استفاده از موادمعدنی تهیه شده‌اند خیلی کمتر از لوازم آرایش چرب منافذ پوست را مسدود می‌کنند.

۴-استفاده از لوازم آرایش بدون چربی

اگر مرتب آرایش می‌کنید از لوازم آرایش بدون چربی استفاده کنید. قبل از استفاده از لوازم آرایش صورتتان را با آب سرد شستشو کنید. فراموش نکنید پیش از خواب نیز پوستتان را از مواد آرایشی پاک کنید.

۵-حمام آفتاب ممنوع

برخی از افراد معتقدند که حمام آفتاب گرفتن پوست را تمیز می‌کند. اما واقعیت آن است که اشعه خورشید خطر ابتلا به سرطان پوست، پیری زودرس و چین‌وچروک پوست را افزایش می‌دهد. هرگز جلوی آفتاب دراز نکشید و از داروهای ضدآکنه استفاده نکنید چون ترکیب این داروها و نور خورشید بسیار مضر است.


۶-استفاده از کرم‌های ضدآفتاب بدون روغن

از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنید که میزان محافظتشان در برابر نور خورشید (SPF) 15 یا بیشتر باشد. هنگام خرید این نوع کرم‌ها دقت کنید بدون روغن باشند تا از مسدودشدن منافذ پوست جلوگیری کنید. کرم ضدآفتاب را هر ۲ ساعت یک بار به پوستتان بزنید.

۷-عدم استفاده از مواد چرب‌کننده و حالت دهنده مو

اگر به موهایتان ژل می‌زنید و آن را به سمت صورتتان شانه می‌کنید، بدانید که این مواد منافذ پوستتان را می‌بندند. موهایتان را همیشه تمیز نگه دارید و از شامپوهای بدون روغن استفاده کنید. اگر موهایتان چرب است و هر روز سرتان را می‌شویید از اسپری برای حالت‌دادن به موهایتان استفاده نکنید.

۸-استفاده از صابون‌های بدون روغن

صابون‌های بدون روغن نمی‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند و باعث ایجاد آکنه و جوش‌های سر سفید و سیاه شوند. صابون‌هایی انتخاب کنید که روی جعبه‌شان کلمه «بدون چربی» قید شده باشد تا از مسدودشدن منافذ پوست جلوگیری کند. با استفاده از این صابون، دست‌ها، لباس‌ها و… را که با پوستتان در تماس هستند و می‌توانند محرک باشند را بشویید.

۹-استفاده از کرم‌ها بر اساس توضیحات سازنده

حتما بر اساس دستورالعمل نوشته‌ شده روی بسته‌ بندی‌ها از پماد و کرم‌ها استفاده کنید. کرم‌ها را به وسیله پارچه پنبه‌ای یا کتان روی پوست صورت بمالید. اگر از دستتان برای این کار استفاده کنید به پوستتان صدمه وارد می‌کنید. دست‌های شما حاوی چربی‌هایی هستند که می‌توانند تعداد آکنه و جوش‌های صورت را افزایش دهند. حتما پیش از آرایش کردن، صورتتان را به دقت بشویید.


۱۰-دوری موها از صورت

اگر موهای‌تان بلند است هنگام خواب آنها را پشت سرتان ببندید تا پوست صورتتان را تحریک نکند. سعی کنید در طول روز نیز این کار را انجام دهید. به خاطر داشته باشید مو حاوی روغن‌هایی است که می‌تواند منافذ پوست را ببندد و باعث ایجاد آکنه، جوش‌های سر سیاه و سفید شود.

۱۱-به صورتتان دست نزنید

دست‌ زدن و مالش‌دادن صورت می‌تواند تعداد آکنه‌های صورت را افزایش دهد. هرگز دست‌هایتان را به صورتتان تکیه ندهید و از صورتتان برای نگه داشتن تلفن همراه استفاده نکنید. دست‌ها و تلفن همراه حاوی روغن‌هایی هستند که پوست صورت را تحریک می‌کنند. عرق بدن نیز می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود. حتما بعد از اینکه عرق کردید، دوش بگیرید تا پوست بدنتان تمیز شود.

۱۲.استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده فاقد چربی

پوست سالم مرطوب است. کرم مرطوب‌کننده فاقد چربی انتخاب کنید و به پوست صورتتان بمالید. این کرم کمک می‌کند ایجاد آکنه و جوش به تعویق بیفتد.

۱۳-جوش را نترکانید

فشاردادن و ترکاندن جوش‌ها تنها مشکلات را افزایش می‌دهند. در مقابل این کار مقاومت کنید. این کار باعث می‌شود عفونت‌ها به نقاط دیگر پوست گسترش یابند و جوش‌های جدیدی ایجاد شوند.

۱۴-استفاده مداوم و طبق دستور پزشک داروها

داروهای ازبین‌برنده آکنه یک شبه همه آکنه‌ها را از میان نمی‌برند. بیشتر درمان‌ها دست‌کم ۸ هفته طول می‌کشند و معمولا ۶ ماه زمان نیاز است تا پوست صورت شما عاری از آکنه شود. برخی اوقات پزشکتان توصیه می‌کند زمانی که پوست صورتتان عاری از آکنه است نیز از داروهای ضدآکنه استفاده کنید.این درمان نگهدارنده الزامی است. حتما داروها را طبق دستور پزشک استفاده کنید، در غیر این صورت عوارض فراوانی پوست صورتتان را تهدید می‌کند.

۱۵-کنترل درمان آکنه توسط پزشک

هرگز با آکنه، جوش سر سیاه و لک و پیس زندگی نکنید. اگر درمان‌ها مفید نبوده به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا روش‌های درمانی دیگری را ارائه کند.

میوه ای با خاصیت ضد چاقی ، ضد پیری و ضد دیابت

انگور خاصیت ضد چاقی، ضد پیری و ضد دیابت دارد.
متخصصان تغذیه تركیبی را در انگور شناسایی كرده‌اند كه خواص آنتی اكسیدانی و اثرات مفید و مثبت دیگری برای بدن دارد.

این متخصصان در آزمایشات جدید خود دریافته‌اند كه این تركیب موسوم به «رسویراترول» می‌تواند تاثیر سودمند نوعی هورمون چربی را در بدن افزایش دهد.

«رسویراترول» فعالیت هورمون «آدیپونكتین» را تحریك می‌كند. این هورمون از سلولهایی تولید می‌شود كه چربی را می‌سازند و ذخیره می‌كنند. هورمون آدیپونكتین تاثیرات سودمند بسیاری روی مشكلات پزشكی ناشی از چاقی دارد.

به گزارش روزنامه یو اس ای تو دی، دكتر فنگ لیو، استاد داروشناسی و عضو انستیتو طول عمر و مطالعات سالمندی بارشاپ در مركز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در این باره اظهار داشت: هم آدیپونكتین و هم رسویراترول هر دو نقش ضد چاقی، ضد مقاومت انسولینی و ضد پیری دارند.

دكتر لیو تصریح كرد: نتایج این مطالعات برای افراد چاق، دیابتی و سالمندان جالب توجه و مفید است.

همچنین این یافته اطلاعات مهمی را در زمینه تولید داروها و روش‌های درمانی جدید برای بهبود این قبیل مشكلات و بیماریها ارائه می‌كند.

جزئیات این آزمایشات در مجله «شیمی بیولوژی» منتشر شده است.

این غذا ها بخورید و چربی های تان را بسوزانید

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دائما نگران اضافه وزن خود هستید ، با خواندن این مقاله وفهمیدن اینکه چه غذاهایی باعث سوزاندن چربی می شوند خوشحال می شوید. به گزارش نیک صالحی ،لازم به ذکر است باید این توصیه ها را به تمرینات ورزشی اضافه کنید تا سرعت سوخت و ساز بدن تان بالا برود.

سیب و انواع توت: این میوه ها سرشار از پکتین هستند. پکتین دارای مواد و املاح معدنی فراوانی است که مقدار جذب چربی را در بدن کاهش می دهد.

موز: موز دارای پتاسیم است که سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

انواع مرکبات: مرکبات سرشار از ویتامین C هستند که مقدار چربی را در بدن کاهش می دهند و اجازه چسبیدن آنها به دور شکم و... نمی دهند.

سیر و دارچین : این مواد به افزایس سرعت سوخت و ساز بدن کمک فراوانی می کنند و آن را تا 20 برابر افزایش می دهند. دارچین ماده غذایی بسیاری خوبی برای بیماران دیابتی است.

زنجبیل : زنجبیل عروق خونی را گسترش داده و درجه حرارت و سوخت و ساز بدن را نیز تا 20 درصد افزایش می دهد.

اسیدهای چرب که در سالمون و انواع ماهی دیده می شوند دارای پکتین بوده و متابولیسم بدن را افزایش می دهند.

این غذاها را بخورید و از شر جوش های صورت تان خلاص شوید

اگر از آن دسته افرادی هستید که صورت تان پر از جوش و آکنه است و از بابت آن خجالت می کشید ، قبل از استعمال هر گونه پماد یا دارویی این مقاله را بخوانید؛در طولانی مدت چنان پوست صاف و شفافی خواهید داشت که هیچوقت نیازی به استفاده از مواد شیمیایی و دارو نخواهید داشت:

می دانید که غذاهایی که می خوریم تاثیر مستقیمی روی سلامت پوست و موی ما دارند ؛ پس اگر واقعا پوست و موی زیبایی می خواهید باید یکسری غذاها را به برنامه غذایی تان اضافه و بعضی از آنها را حذف کنید.تصمیم با خودتان است؛ زیبایی یا خوردن؟؟

این غذاها برای پوست بسیار مفید و ضروری هستند:
1- گوشت
2- مرغ و جوجه
3- ماهی
4- سبزیجات و میوه ها
5- حبوبات
6- چای و قهوه
7- نان
سه مورد اول نباید چرب و سرخ کرده باشند ، و در مورد چای و قهوه نیز باید بگوئیم آن ها را با مواد قندی و شکر زیاد مصرف نکنید.

بشنوید از فواید بسیار شکلات سیاه

شکلات (سیاه) تلخ
شکلات علاوه بر لذت بخش بودن فوق العاده اش، خواص تغذیه ای هم دارد. خصوصاً شکلات سیاه.
مصرف شکلات سیاه

در مصرف شکلات، سلیقۀ فرانسوی ها متفاوت از مردم بقیۀ کشورهاست چرا که 30% از شکلات مصرفی فرانسوی ها، شکلات سیاه است، در حالی که مصرف این نوع شکلات در سایر کشورها تنها 5% است.
علاوه بر علاقه به مصرف شکلات سیاه، شکلات ورقه ای چهارمین خوراکی عمده در بازار مواد غذایی فرانسه محسوب می شود. مصرف متوسط روزانه، فقط در مورد شکلات ورقه ای، برای کودکان 5/3 گرم و برای بزرگسالان 6/5 گرم است.

می دانیم که شکلات سیاه از خمیر کاکائو، کرۀ کاکائو، شکر و عموماً لسیتین ( که قابل جایگزینی با کره کاکائو است) تهیه می شود.
ارزش غذایی شکلات سیاه
می توان با مطالعۀ درشت مغذی های تشکیل دهندۀ شکلات و مقدارشان در چارچوب تغذیۀ روزانه، محتوای شکلات و نقشی را که می تواند در عملکرد بدن ما بازی کند، مشخص کرد.

شکلات سیاه در شیرینی یا جویدنی با 40% کاکائو
در هر 100 گرم:
انرژی (به کیلوکالری): 498
پروتئین (به گرم): 6.4
لیپیدها (به گرم): 30.4
کربوهیدرات ها (به گرم): 49.6
فیبر (به گرم): 7.5
آب (به گرم): 0.5
ریز مغذی ها (به گرم): 5.6
شکلات سیاه با 70% کاکائو
در هر 100 گرم:
انرژی (به کیلوکالری): 545
پروتئین (به گرم): 8.1
لیپیدها (به گرم): 42.3
کربوهیدرات ها (به گرم): 33
فیبر (به گرم): 10.9
آب (به گرم): 0.6
ریز مغذی ها (به گرم): 5.1
پروتئین شکلات در خمیر کاکائو یافت می شود، با این که مقدارش بسیار ناچیز است، در تأمین سهم پروتئین روزانه نقش دارد.

لیپیدها در ماده چرب شکلات وجود دارند. آنها از کرۀ کاکائو که در خمیر کاکائو وجود دارد، حاصل شده اند. کیفیت لیپیدها و ترکیب اسیدهای چربشان بسته به درصد کاکائو و وجود داشتن یا وجود نداشتن شیر متفاوت است. کلسترول که در چربی های حیوانی به مقدار فراوانی وجود دارد، در کرۀ کاکائو میزانش بسیار اندک است.

در شکلات سیاه، مقدار چربی بسیار کمتر است زیرا شیر ندارد. در بین دیگر چربی های شکلات، فیتُسترول یافت می شود که در کاهش میزان کلسترول خون نقش دارد.

کربوهیدرات های شکلات سیاه ناشی از شکر اضافه شده به آن است (شکلات سیاه با 70% کاکائو، حاوی 30% شکر است) و در خمیر کاکائو نیز اندکی شکر وجود دارد.
غالباً انواع شکلات میزان قند اندکی دارند، اما در شکلات سیاه این میزان بازهم کمتر است.
ضمناً، شکلات ها تعادل دیابت را برهم نمی زند. اگر به میزان منطقی مصرف شود، می تواند با اندازۀ شکر مجازش احساس لذت از شیرینی را بعد از غذا به افراد دیابتی بدهد.
فیبر، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها....
شکلات سیاه که حاوی خمیر کاکائوست، از نظر وجود مواد مغذی نیز غنی است، از جمله: پلی فنول، منیزیم (206 میلی گرم/100 گرم)، فیبر (11 گرم/100 گرم)، فنیلتیلامین...

ضمناً شکلات سیاه سرشار از فیبر است زیرا در هر 100 گرمش به طور متوسط 5/7 تا 11 گرم فیبر وجود دارد، بر خلاف شکلات شیری که این مقدار 1/2 و شکلات سفید که 0.4 گرم است. خوب است بدانیم که میزان توصیه شدۀ فیبرها، 30 تا 35 گرم در روز است.

مواد معدنی
میزیم در عملکرد خوب سیستم های عصبی و انقباض ماهیچه ها مشارکت دارد. شکلات سیاه با 70% کاکائو سرشار از منیزیم است چرا که در 100 گرم شکلات سیاه 206 میلی گرم منیزیم وجود دارد و این میزان حداقل 30% از میزان توصیه شدۀ مواد مغذی را در برمی گیرد.

مقدار بیش از اندازۀ نمک باعث افزایش فشار خون می شود، بنابراین مصرفش را باید به 6 گرم در روز محدود کرد. مقدار نمک موجود درشکلات ها ناچیز است زیرا در 20 گرم شکلات با 70% کاکائو، 6/3 میلی گرم سدیم و در همین میزان شکلات با 40% کاکائو، به 6/8 گرم می رسد.

مس در ساختار هموگلوبین و سیستم ایمنی و ضد عفونی دخالت دارد و نقش یک آنتی اکسیدان را بازی می کند. مقدار قابل توجهی مس در شکلات سیاه با 70% کاکائو وجود دارد، در 20 گرم از این شکلات، 14% از میزان توصیه شدۀ سدیم برای بدن، تأمین می شود.

شکلات سرشار از پتاسیم هم هست، پتاسیم هم در پیشگیری از ابتلا به فشارخون بالا و حملات مغزی عروقی و هم پیشگیری از پوکی استخوان نقش دارد.

خواص شکلات سیاه تمام نشدنی است! شکلات سیاه با 70% کاکائو حاوی آهن، روی و سلنیوم است و در سهم غذایی توصیه شده مشارکت دارد اما ریزمغذی های نام برده شده مقدار تقریباً کمتری دارند.

آنتی اکسیدان ها
بنابراین از دیدگاه تغذیه ای، شکلات قابل توجه است، خصوصاً اگر حاوی خمیر کاکائو هم باشد زیرا در خمیر کاکائو مقدار زیادی پلی فنول وجود دارد؛ ضمناً از قدرت آنتی اکسیدانی بالایی هم برخوردار است.
شکلات سیاه حاوی تانین هم هست، تانین جزئی از پلی فنول ها خصوصاً فلاون است. آنها مولکول هایی هستند که اثر آنتی اکسیدانی دارند: آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مقابله می کنند، رادیکال های آزادی که به بافت ها آسیب می زنند و در نتیجه باعث عوارض قلبی می شوند. شکلات سیاه با تأمین 13 تا 20 درصدی سهم روزانۀ پلی فنول، محافظت از سیستم قلب عروقی را تضمین می کند.
فواید شکلات سیاه در زمینۀ روانی هم شناخته شده است، این خوراکی استثنایی که تمام شور و هیجانات را برمی انگیزد، به خاطر آثار مثبتش بر سلامتی حسابی معرف شده!

خواص گردو

گردو را به نام "غذاي مغز" نيز مي شناسند و اين فقط به خاطر شباهت آن به مغز نيست، بلکه به خاطر وجود امگا 3 فراوان آن مي باشد. براي درست عمل کردن مغز، به امگا 3 نياز داريم.
مصرف 4 عدد مغز گردو در روز موجب افزايش اسيد چرب ضروري امگا 3 مي گردد.

15درصد از چربي هاي گردو از نوع چربي هاي غير اشباع و مفيد براي سلامت قلب مي باشد. اين نوع چربي، پايين آورنده کلسترول بد(LDL) و افزايش دهنده کلسترول خوب(HDL) است.
يک چهارم فنجان مغز گردو، در حدود 8/90 درصد نياز روزانه بدن به اين چربي ضروري را تامين مي کند.
فوايد گردو:
1- کاهش کلسترول کل
2- کاهش LDL کلسترول
3- افزايش HDL کلسترول
4- افزايش قابليت ارتجاعي رگ هاي بدن
5- محافظت در برابر بيماري قلبي
موسسه غذا و دارو پيشنهاد کرده است که براي سلامت قلب روزانه 30 گرم گردو بخوريد.
6- افزايش قدرت ذهن و هوش
7- مفيد براي تنگي نفس
8- جلوگيري از ورم مفاصل
9- مفيد در بيماري هاي پوست نظير: اگزما و پسوريازيس( به وجود آمدن لکه هاي قرمز رنگ در پوست)
10- ضد سرطان
11- داراي آنتي اکسيدان. در بين آجيل ها، آنتي اکسيدان گردو و شاه بلوط از همه بيشتر است.
12- محافظت از سيستم ايمني
13- جلوگيري از لخته خون
14- تنظيم سوخت و ساز در بدن
15- تنظيم فشار خون
16- تنظيم قند خون
17- جلوگيري از پارکينسون و آلزايمر
18- جلوگيري از سنگ کيسه صفرا
19- حفاظت از استخوان
20- روغن گردو درمان کننده دردهاي مفاصل است و جذب مواد غذايي را آسان مي کند.
21- کودکاني که مقدار امگا 3 در برنامه ي غذايي شان کم است، اختلالاتي مانند بيش فعالي يا هايپراکتيوي، مشکلات رفتاري، کج خلقي و مشکلات خواب در آنها زياد است.
22- زناني که در هفته 28 گرم آجيل و بادام زميني مصرف مي کنند، 25 درصد احتمال پيشرفت سنگ کيسه صفرا را کم مي کنند.
23- اگر مي خواهيد خواب آرامي داشته باشيد، براي شام، سالاد سبزيجات به همراه گردو مصرف کنيد.
گرچه فوايد زيادي در آجيل پنهان است، بعضي ها به گمان اين که آجيل موجب افزايش وزن مي شوند، از خوردن گردو و ديگر آجيل ها امتناع مي کنند. ولي ثابت شده است، افرادي که حداقل 2 بار در هفته آجيل مصرف مي کنند، احتمال افزايش وزن در آنها به مراتب کمتر از آنهايي است که اصلا آجيل مصرف نمي کنند. پس به گمان اين که اگر گردو يا آجيل بخوريد چاق مي شويد، اين غذاي بسيار خوشمزه و مفيد را از خود دور نکنيد.
ويتامين ها و عناصر معدني موجود در گردو:
گردو بهترين منبع منگنز و مس مي باشد.
در گردو، منيزيم و فسفر نيز وجود دارد. مقداري روي، آهن، کلسيم و سلنيوم نيز پيدا شده است.
گردو مقدار کمي سديم يا نمک دارد.
گردو حاوي بيشترين مقدار ويتامين هاي B6، B1 و B5( پانتوتنيک اسيد) مي باشد.
در گردو ويتامين هايي نظير E ، B3 و B2 نيز وجود دارد.
کالري گردو زياد است. حدود 654 کالري در هر 100 گرم گردو وجود دارد. لذا بهتر است روزي که مي خواهيد گردو مصرف کنيد، کالري آن را محاسبه کرده و از کالري روزانه خود کم کنيد. به اين ترتيب ترس از چاق شدن را نخواهيد داشت؛ براي مثال، اگر کالري مورد نياز شما در روز 2000 کالري است و شما100 کالري گردو مصرف مي کنيد، لذا مي توانيد 1900 کالري باقي مانده را از مواد غذايي مختلف دريافت کنيد.
ولي اگر مي خواهيد گردو ميل کنيد و همانند روزهاي گذشته غذاهاي روزانه خود را نيز مصرف کنيد، اين نکته را از ياد نبريد که بايد 131 دقيقه پياده روي کنيد تا انرژي دريافت شده از گردو، بسوزد.
گردو در حدود 7/6 گرم فيبر دارد.

۱۳۹۰ آذر ۶, یکشنبه

طریقه دراز و نشست استاندارد

حرکت شکم که معجزه می کند!
با انجام این حرکات شکم صاف و جذابی که آرزویش را داشتید پیدا می کنید. هر کدام از این حرکات را به ورزش های روزانه خود اضافه کنید آنگاه متوجه خواهید شد که پس از چندی باید برای خود لباسی اندازه تر جدیدی خریداری کنید.

دراز نشست استاندارد
دراز و نشست از راحت ترین و مؤثرترین ورزش ها برای برطرف کردن چربی شکم است. با فشار زیادی که به عضلات شکم وارد می شود ، این عضلات قوی شده و شکم به حالت اولیه باز می گردد . مدت ورزش چند روز یا چند هفته نیست بلکه باید آنرا مداوم انجام داد .تمرینات ورزشی در صورتی که به درستی انجام نگیرند ، به کمر شما آسیب می رسانند.

طریقه صحیح انجام دراز نشست:
به پشت روی زمین نسبتاً نرمی بخوابید. پاها را خم کنید تا کف پایتان روی زمین قرار بگیرد ، دستانتان را به روی سینه قرار دهید . ابتدا سر را بلند کرده و سپس شانه ها را به آرامی 30 تا 40 سانتی متر بالا بیاورید و دوباره بخوابید . بلند شدن بیش از این مقدار عضلات پای شما را به کار می گیرد. ده مرتبه پشت سر هم ، این کار را انجام دهید . چند ثانیه استراحت کنید و ده مرتبه بعدی را انجام دهید. در ابتدا لازم نیست زیاد به خودتان فشار بیاورید ، زمانی که احساس کردید ، عضلات شکم شما قوی تر شده اند جسم سنگینی را در هنگام دراز نشست در دست ، روی سینه بگیرید تا فشار بیشتری به عضلات شکم وارد شود.
یا:
در حـالی کـه زانــو هایتان خم شده بر روی زمین دراز بکشید.
کـف پاهـا صـاف اسـت و بــر روی زمین قرار می گیرد. انگشتان
دست را پشت سر بگذارید. آرنج ها بـســمت طرفین باشد. در
هـمان حال آرنج ها را به زانو بزنید و سپس بالای کمر، و شانه
هـا را به عقب بیاورید تا به زمین بخورند. در حین انجام حرکـت
سـر صـاف اســت و فـاصله چانه از سینه حذف می شود. برای
چـند ثانیه در آن حال باقی می مانید و سپس به وضعیت اولیه
باز می گردید.
توجه: سر خود را با دستانتان نکشید! تصور کنید طنابی به دور کمر شما بسته شده و حرکت را با فشاری که به عضلات شکم و کمر می آورید انجام دهید.


دراز نشست عمودی
روی زمـیــن دراز بکشید، پاهایتان را به صورت مستقیم به بالا
ببـریـد، دسـت هــای خود را نیز به طور عمودی در دو طرف بدن
نگه دارید. سعی کنید نوک انگشتان دست را به نوک انگشتان
پــا بـرسـانید. در این حرکت باید پاها را تا آنجا که می توانید به
بالا بیاورید تا استخوان باسن از روی زمین بلند شود.
نکته ای برای تازه کارها: بجای اینکه بطور همزمان دستـهـا
و پـاهـای خـود را بـلـنـد کنید، می توانید ابتدا نیم تنه بالایی و
سپس قسمت پایین بدن را بلند کنید.

پهلو ها
بـه سمت یکی از پهلوها دراز بکشید، زانوهای خو را خم کنید
و بـازویتـان را بـه طور کامل بر روی زمین قرار دهید در حالی که
آرنـج با شـانه در یک راستا باشد. تمام وزن خود را بر روی بازو
وارد آورید و نیم تنه بالای بدن و باسن را به آرامی از روی زمین
بلند کنید،بطوریکه یک خط مستقیم از زانو تا سر حاصل شود.
هـر چقدر می توانید در این حالت بمانید. برای شروع 10 تا 20
ثـانـیـه کـافی اســت. مدت زمان این حرکت را باید تا یک دقیقه
افـزایــش دهیـد. حرکت را برای طرف مقابل نیز انجام دهید. هر
چه قوی تر می شوید، سعی کنید به بازوها و سپس پاها نیز کشش بدهید و بعد هر دو را با هم بکشید.




دلیل: عضلات شکم نیاز به استراحت و بهبودی دارند. در طول زمان استراحت است که ماهیچه ساخته می شود. "کتی کیلر" مربی و نویسنده کتاب " تمرین های کتی برای هنر پیشگان" اظهار می دارد که: "انجام تمرین های شکمی برای 3 تا 5 روز در هفته موجب می شود شما عضلات سفت، و شکم صافی پیدا کنید."


دلیل: کیلر معتقد است. "اگر نیم ساعت طول بکشد تا شما احساس کنید عضلات شکمتان در تحرک هستند، پس احتمالا حرکات را اشتباه انجام می دهید. من مربی "جنیفر آنیستون" بودم و ما هر هفته 3 روز بیش از 5 دقیقه بر روی شکم کار نمیکردیم." نحوه انجام دادن حرکات را مجددا بازبینی نمایید و بر روی مدت زمان تمرکز نکنید. همیشه کیفیت مهم تر از کمیت است.


دلیل: آنقدر که روند معمولی دراز نشست شما را لاغز می کند، آرام انجام دادن آن به آب شدن چربی ها کمک نمی کند. در حقیقت کندی در انجام حرکات اصلا سودمند نیست. تمرینات باید به شما در هر حالتی کمک کنند: چه بخواهید وارد ورزش کیک بوکس شوید چه بخواهید یک چمدان را از روی زمین بلند کنید. در هر دو حالت ذکر شده شما کارهای خود را که در حالت اسلو موشن(slow motion) که انجام نمیدهید.

دلیل: "گیلبرت ویلت" محقق، فیزیوتراپیست و استاد دانشگاه نبراکسا، دانشکده علوم پزشکی می گوید: "هیچ فرقی نمی کند شما چه زمان ورزش های شکمی را انجام دهید، فقط درست انجام دادن و ثبات در تمرینات است که باید مورد توجه قرار گیرد." بنابراین بهترین زمان وقتی است که احساس کنید می خواهید تمرینات را انجام دهید. اما اگر می خواهید در ابتدای تمرینات حرکات مربوط به شکم را انجام دهید، اول باید خودتان را حسابی گرم کنید. هنگامیکه خون در گردش باشد، می توان به آسانی از بروز بسیاری از آسیب دیدگی ها جلوگیری کرد. 6 تصور غلط که باعث افتادگی شکم می شود 1- برای سفت شدن شکم یاید حرکات مربوط به آن را هر روز انجام دهید 2- تمرین کامل شکم نیم ساعت طول می کشد 3- دراز نشست خیلی آرام، عضلات را محکم تر می کند 4- بهترین زمان برای انجام حرکات شکمی، آخر تمرین ها می باشد

۱۳۹۰ آذر ۳, پنجشنبه

عسل بخور لاغر شو!

عسل همواره در کاهش وزن مؤثر است اما باید دید به چه دلیل خاصیت کاهش‌دهندگی وزن را دارد.
شکرهای تصفیه شده که فاقد ویتامین و مواد معدنی است را اغلب شکرهای خالی از کالری می‌گویند.

این نوع شکرها باعث سوخت‌وساز مواد غذایی در بدن می‌شوند اما در عین حال پس از اتمام مواد

غذایی موجود در بدن مانع سوخت‌وساز کلسترول و اسید چرب شده و در نتیجه باعث بالارفتن کلسترول

شده، اسید چرب در بافت‌ها ایجاد کرده و فرد در نهایت چاق می‌شود.

اما در مقابل عسل که ماده شیرین طبیعی است شامل 22 نوع آمینو‌اسید و مواد معدنی است که برای

متابولیسم بدن ضروری بوده و در پیشگیری از چاقی مؤثر است. این تصور در بین عموم مردم وجود دارد

که مصرف یک لیوان آبلیمو به همراه اندکی عسل در اول صبح در از بین رفتن سلولیت‌ها مؤثر است چراکه

متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد.

اگر شما به فکر کاهش وزن و سرعت بخشیدن به متابولیسم کند بدنتان هستید حتما به این دستور

غذایی مصرف آبلیمو و عسل در صبح ناشتا عمل کنید. اما نسخه عمومی دیگری که برای کاهش وزن

توصیه می‌شود مصرف نوشیدنی است که از عسل و دارچین تهیه می‌شود. دستور تهیه آن به این صورت

است که ابتدا نصف قاشق پودر دارچین کوبیده شده را در یک فنجان آب جوش حل می‌کنیم و برای مدت

نیم ساعت فنجان را کنار گذاشته و روی آن را می‌پوشانیم، سپس محتویات فنجان را از صافی عبور داده

و یک قاشق عسل اضافه می‌کنیم. مصرف این نوشیدنی اول صبح و نیم ساعت قبل از صبحانه در

پیشگیری از چاقی مؤثر است.

عسل می‌تواند برای افرادی که بیش از حد غذا می‌خورند یا اینکه بعد از هر وعده غذایی در معده خود

احساس ناراحتی می‌کنند،‌بسیار موثر باشد، علت آن است که این ماده شگفت‌انگیز به هضم بیشتر غذا

کمک می‌کند. عسل یک کربوهیدرات ساده است که می‌توان به راحتی با شکم ناشتا آن را مصرف کرد

چون حاوی قندی است که به راحتی قابل هضم است. غذاهایی که غنی از قند یا ترکیبات قندی هستند

را کربوهیدرات می‌نامند. نحوه سازمان‌دهی قند در مواد غذایی مشخص می‌کند که چنین قندی منبعی

ساده یا مرکب از کربوهیدرات‌هاست. مواردی مانند غلات و حبوبات منابع مرکب کربوهیدرات به شمار

می‌روند.

اخیرا نظریه‌ای براساس رژیم معروف به زمستان خوابی ارائه شده که در آن ارتباط مستقیمی میان عسل

که غنی از فروکتوز (قند میوه) است و کاهش وزن وجود دارد. بر این اساس اگر شما شب یک یا 2قاشق

عسل را به‌صورت خالص یا به‌صورت نوشیدنی گرم استفاده کنید نه تنها به شما در بهتر خوابیدن کمک

می‌کند بلکه با سرعت بخشیدن به متابولیسم چربی سوزی و کاهش هورمون استرس باعث کاهش

وزن می‌شود. اگر شما جزو افرادی هستید که برای کاهش وزن از قند مصنوعی استفاده می‌کنید راه را به

واقع اشتباه می‌روید چرا که ممکن است این ترکیبات مصنوعی میزان کالری کمتری داشته باشند اما

مشکلاتی جدی برای سلامتی‌تان به‌وجود آورند.

خواص شگفت‌انگیز عسل برای سلامتی انسان به واقع حیرت‌آور است. این ماده مطبوع و لذیذ نه تنها

ذائقه‌تان را تحریک کرده و شما را سر ذوق می‌آورد بلکه مزه و بوی منحصر به‌فردش نیز موجب خلق

بسیاری از دستورهای غذایی بر پایه عسل شده است. اما آیا به‌واقع این مایع کارامل مانند برای شما

مفید است چرا که به‌نظر می‌رسد سرشار از کالری باشد. واقعیت این است که عسل بسیار بیشتر از

آنچه تصور می‌شود برای سلامتی مفید است.

۱۳۹۰ آبان ۲۷, جمعه

حجم عکس یک روز Flickr چقدر است؟

هنرمندی آلمانی برای آن که نشان دهد روزانه چه تعدادی عکس روی سایت Flickr آپلود می‌شود از تمام عکس‌های یک روز پرینت گرفت.

نتیجه آنقدر غیرمنتظره است که شاید فقط عکس‌های بالا آن را توصیف کنند.

۱۳۹۰ آبان ۲۳, دوشنبه

ویتامین‌های زیبایی‌بخش

ویتامین‌ها ترکیب‌های آلی هستند که به مقدار خیلی کم، برای سوخت و ساز مواد غذایی، اعمال حیاتی بدن، رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامتناسب، سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود که باعث ایجاد بیماری‏های مختلف خواهد شد. برخی از ویتامین‌ها سبب جذب مواد غذایی در روده می‌شوند و بعضی نیز به عنوان کاتالیزور عمل می‌کنند. بدون حضور آنها در غذا، سلامتی و تعادل اعضای بدن ناپایدار و در اعمال حیاتی اختلال‌هایی ایجاد می‌‌کند و باعث عوارضی می‌‌شود که گاه منجر به مرگ خواهد شد. ویتامین‌ها را به دو دسته مهم، شامل ویتامین‌های محلول در آب و ویتامین‌های محلول در چربی، تقسیم کرده‌اند.


ویتامینE ، ویتامینK ، ویتامینD و ویتامین A را محلول در چربی و ویتامین C و ویتامین‌های گروه B را محلول در آب دانسته‌اند. ویتامین‌ها سوخت‌وساز بدن را تنظیم می‌کنند و کمبود یک ویتامین، تمام عملکرد بدن انسان را به مخاطره می‌‌اندازد. گرچه ویتامین‌ها به مقدار بسیار اندکی برای رفع نیاز بدن کافی هستند اما همین مقدار ناچیز هم در مواردی، به میزان مورد نیاز در بدن وارد نمی‌شود. در یک رژیم غذایی متنوع، ویتامین‌های ضروری معمولا به بدن می‌رسند اما اشکال این است که بسیاری از مردم در انتخاب خوراک خود، عاقلانه رفتار نمی‌کنند و به عبارت دیگر تنوع و تناسب غذایی را رعایت نمی‌کنند. همچنین از غذاهای اساسی و مهمی که ویتامین‌ها را برای‌شان تامین کند، غافل هستند. چنین افرادی باید مقداری ویتامین اضافی مصرف کنند تا از کمبود ویتامین‌ها جلوگیری شود. ویتامین A برای سلامت چشم، پوست، دندان و استخوان‌ها مفید است که می‌‌توان آن را از تره‌بار سبز و برگ‌دار، تره‌بار زرد، میوه‌ها، تخم‌مرغ، جگر و کره به‌دست آورد. ویتامین B1 برای دستگاه گوارش و اعصاب مفید است و مانع پیدایش برخی بیماری‌ها می‌شود که می‌‌توان آن را در نان کامل، حبوبات و جگر پیدا کرد. ویتامین B2 در شیر، تخم‌مرغ، سبزی‌ها و گوشت بدون ‌چربی یافت می‌شود. ویتامین C در بافت‌ها، استخوان‌ها و دندان‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند و در میوه‌های ترش، گوجه‌فرنگی و کدوی خام وجود دارد. برخی ویتامین‌ها برای عملکرد صحیح بافت خاصی از بدن ضروری هستند. درباره پوست و مو نیز این مورد صادق است و برای داشتن پوست و مویی سالم مصرف مناسب از این ویتامین‌ها بسیار ضروری هستند. با توجه به حضور این مواد در یک رژیم مناسب و متنوع باید به صراحت بیان داشت که بین تغذیه سالم و پوست و مویی سالم، ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ وجود دارد. بنابراین بهترین راه دریافت ویتامین‌ها مصرف مناسب مواد طبیعی، میوه‌ها و سبزی‌ها است. در ادامه به معرفی انواع مختلف ویتامین‌ها، نقش آنها در سلامت پوست و همین‌طور منابع آنها می‌پردازیم :

ویتامین A

این ویتامین برای رشد طبیعی، تکثیر، تمایز و بازسازی سلول‌های پوست لازم است. همچنین در سلامت گلبول‌های قرمز خونی و سیستم ایمنی بدن نقشی حیاتی بازی می‌کند. همچنین یک آنتی‌اکسیدان نیز است که هم به صورت خوراکی و هم به صورت استعمال موضعی وجود دارد. بهترین منابع غذایی آن زرده تخم‌مرغ، شیر، مواد لبنی، جگر و روغن ماهی است. عمیق شدن خطوط صورت را کند و خاصیت الاستیسیتی پوست را زیاد می‌کند. روزانه بدن ما به ۵۰۰۰ واحد ویتامین A نیاز دارد. مصرف زیاد آن خطر ابتلا به شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد.


ویتامین‌های گروه B

این ویتامین برای سوخت و ساز پروتئین، عملکرد سیستم ایمنی و ساخت هورمون لازم است و عملکرد سیستم شریانی- وریدی را نیز بهبود می‌بخشد. بهترین منابع برای ویتامین B گوشت مرغ، ماهی، حبوبات کامل، دانه‌های خشک‌شده، موز و گوشت است. این ویتامین ترشح چربی پوست را تنظیم می‌کند و مانع از چرب‌شدن بیش از حد پوست می‌شود. از زبر و خشن شدن پوست جلوگیری می‌کند و در تشکیل کلاژن موثر است. هنگامی که ویتامین‌های B5 پانتنول و B3 نیاسین آمید به فرآورده‌های پوست و مو اضافه ‌شود، موجب آبرسانی به پوست و همچنین افزایش قوام و خاصیت ارتجاعی آن می‌شود. این موضوع سبب می‌شود که خطوط ظریف چین و چروک صورت از بین برود و با آب‌رسانی به پوست موجب افزایش مقاومت آن در برابر عوامل آسیب‌رسان خارجی ‌شود.


ویتامین C

این ویتامین برای تولید کلاژن لازم است و بدن نمی‌تواند آن را بسازد بنابراین باید به وسیله غذا تامین شود. همین‌طور برای خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد، بدن به آن احتیاج دارد. بهترین منابع غذایی دارای ویتامین C مرکبات، توت‌فرنگی،کلم، کلم بروکلی، گریپ‌فروت، گوجه‌فرنگی، انبه، لیمو، سیب‌زمینی، هندوانه، اسفناج، غلات سبوس‌دار، فلفل، سیب‌زمینی و جگر است. نگهداری طولانی مدت در یخچال‏، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث از بین‌رفتن این ویتامین می‏شود. از این‌رو افراد سیگاری به این ویتامین نیاز بیشتری دارند. همچنین می‏‌توان این ویتامین را ۳ تا ۶ ماه در دمای زیر صفر نگهداری کرد اما پس از آن تجزیه می‏شود. همچنین در میان سبزی‏ها، سبزی‏هایی با برگ تیره، ویتامین C بیشتری دارند و جعفری ۶ تا ۷ برابر سایر سبزی‏ها دارای ویتامین C است. ویتامین C در ترمیم و بازسازی زخم‌ها و کبودی‌ها کمک می‌کند، پوست را در برابر تشعشع‌های فرا بنفش حفاظت می‌کند و سبب تحریک بدن برای تولید کلاژن می‌شود. اگر به صورت موضعی استفاده شود از آسیب نور خورشید به پوست جلوگیری می‌کند و موجب تولید و تقویت کلاژن می‌شود. در کاهش لکه‌های پوستی بسیار موثر است. افرادی که می‌خواهند از این ویتامین‌ها یا مکمل‌های آن استفاده کنند، می‌توانند هم به صورت موضعی و هم خوراکی آن را مصرف کنند. مصرف خوراکی آن روزانه بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم است.


ویتامین D

این ویتامین برای تکثیر سلول‌های پوست و جذب کلسیم لازم است. بهترین منابع ویتامین D عبارتند از: زرده تخم مرغ، ماهی قزل‌آلا و ساردین، جگر و شیر، غلات و برخی سبزی‌ها و میوه‏‌ها. ویتامین D پوست را مرطوب می‌کند. تابش اشعه فرا بنفش به پوست باعث می‏شود که ماده‏ای به نام دهیدروکلسترول با طی مراحلی در بدن (کلیه) به ویتامین D تبدیل شود. افراد با پوست روشن‏تر نسبت به تیره‏ترها در مدت کمتری (زیر آفتاب) نیاز خود را به این ویتامین تامین می‌کنند. همچنین ویتامین D در ترکیب داروهای پوستی نیز استفاده می‌شود.


ویتامین E

این ویتامین برای رشد بافت‌های سالم لازم است. همچنین یک آنتی اکسیدان فوق‌العاده به حساب می‌‌آید. بهترین منابع غذایی برای ویتامین E عبارتند از: جوانه گندم، دانه‌ها، روغن‌های گیاهی، سبزی‌های برگ‌دار سبز و حبوبات کامل. ویتامین E پوست را مرطوب و شفاف می‌کند، از ضررهای رادیکال های آزاد می‌کاهد و به درمان سوختگی، التهاب، بریدگی و سوزش پوست کمک می‌کند. دریافت این ویتامین روزانه به مقدار ۴۰۰ واحد موجب کاهش چین و چروک و بهبود قوام پوست می‌شود.


ویتامین F

یک اسید چرب حیاتی است که در حقیقت یک بلوک ساختمانی از سطح پوست را تشکیل می‌دهد. این ویتامین به پوست در ساختن یک سد محافظ برای بدن کمک می‌کند، همچنین ویتامین F درمانی برای جوش و آکنه است و پوست را مرطوب می‌کند.


ویتامین K

مهم‌ترین منبع غذایی برای ویتامین Kسبزی‌های برگ‌دار سبز است. نیمی از ویتامین K مورد نیاز بدن توسط باکتری‏ها در روده انسان ساخته می‏شود. علاوه بر آن منابع دیگر شامل جعفری، کلم، اسفناج، گل کلم، زرده‌تخم‌مرغ، کاهو، چای سبز، گوجه‌فرنگی، مارچوبه، کرفس، لوبیا‌سبز، شاهی، شلغم، روغن سویا، روغن کبد ماهی و برگ سبز و نخودسبز ‌است. همچنین در شیر، گوشت و میوه‌‌ها به مقدار کم وجود دارد. میزان نیاز روزانه انسان به این ویتامین در مردان ۸۰ میکروگرم و در زنان ۶۵ میکروگرم است. مقداری از این ویتامین در کبد ذخیره می‏شود که جوابگوی نیاز یک هفته بدن انسان است. خوردن سبزی‏های پر برگ و تیره برای دریافت این ویتامین سودمند است. همچنین در کاهش سیاهی دور چشم موثر است.

۷ دلیلی که باید حبوبات بخورید

حتما تاکنون بارها شنیده‌اید که اگر از یک رژیم کاهش وزن پیروی می‌کنید، مصرف حبوبات برایتان مفید است، بنابراین اگر مراقب وزن خود هستید، حبوباتی نظیر لوبیا و عدس را به برنامه غذایی خود بیفزایید. حبوبات علاوه بر فواید متعدد، طعم دلپذیری دارند! در این مقاله ۷ دلیل مهم برای گنجاندن حبوبات در برنامه غذایی روزانه را با هم بررسی می‌کنیم:

افزایش عملکرد آنزیم‌های بدن:

حبوبات سرشار از مس می‌باشند. مس یک ماده معدنی کلیدی و ضروری برای عملکرد مناسب بسیاری از آنزیم‌های بدن است. بعنوان مثال، مس کوفاکتور یک آنزیم اکسیداتیو کلیدی به نام سوپراکسید دیسموتاز می‌باشد. این آنزیم مهم باعث خنثی و بی‌اثر کردن رادیکال‌های آزاد تولیدشده در میتوکندری سلول‌ها می‌شود.

دریافت آهن بیشتر:

حبوبات منبع خوبی از آهن هستند. آهن یک ماده معدنی مهم است که برای تولید هموگلوبین (ناقل اکسیژن از ریه‌ها به سلول‌های بدن) مورد نیاز است. کمبود دریافت آهن می‌تواند منجر به بروز کم‌خونی شود. سعی کنید حبوبات را به همراه منابع خوب ویتامین C (مانند پرتقال، لیمو ترش و گوجه‌فرنگی) بخورید تا توانایی بدن برای جذب آهن افزایش یابد.

حفظ وزن با کاهش تمایل و ولع برای غذا خوردن:

تحقیقات نشان داده‌اند احتمال بروز چاقی در افرادی که حبوبات را به طور منظم در برنامه غذایی روزانه خود می‌گنجانند، در مقایسه با کسانی که بطور منظم حبوبات مصرف نمی‌کنند، کمتر می‌باشد. همچنین این افراد، اغلب سایز دور کمر کمتری دارند. در واقع، فیبر محلول موجود در حبوبات موجب کند شدن فرآیند هضم و ایجاد احساس سیری برای مدت زمان بیشتری می‌شود. به علاوه، حبوبات مواد غذایی انرژی‌بخشی هستند که از ترشح مقادیر اضافی انسولین توسط پانکراس جلوگیری می‌کنند. ترشح مقدار زیادی انسولین موجب کاهش میزان قندخون و ایجاد ولع خوردن می‌شود. برعکس، خوردن مواد غذایی مانند حبوبات از ترشح مقدار زیادی انسولین توسط پانکراس جلوگیری می‌کند که در نتیجه باعث می‌شود قندخون در سطح مناسبی حفظ شود و به این ترتیب، به کاهش ولع خوردن و ایجاد احساس سیری می‌انجامد.

پیشگیری از بروز دیابت نوع ۲:

فیبر محلول موجود در حبوبات به حفظ سطح قندخون کمک می‌کند و در نتیجه از بروز دیابت نوع ۲ پیشگیری می‌نماید. میزان بالای فیبر حبوبات باعث کاهش جذب قند به جریان خون و در نتیجه آزاد شدن آهسته و پیوسته انرژی در بدن می‌شود.

دریافت پروتئین بیشتر:

حبوبات بعنوان منابع گیاهی خوبی از پروتئین می‌باشند. مصرف حبوبات به همراه غلاتی از قبیل برنج، پروتئینی قابل مقایسه با پروتئین گوشت و فرآورده‌های لبنی را تأمین می‌کند که مشکلات پروتئین‌های حیوانی مانند کالری بالا و اسیدهای چرب اشباع شده را نیز ندارد.

کاهش احتمال بروز بیماری‌های قلبی:

حبوبات با دارا بودن میزان بالایی فیبر محلول، به کاهش کلسترول تام و LDL کلسترول (کلسترول بد) خون کمک می‌کنند. فیبرهای محلول به اسیدهای صفراوی (برای هضم چربی‌ها مورد نیاز می‌باشند) که توسط کبد از کلسترول ساخته می‌شوند متصل شده و آن را به روده منتقل می‌کنند تا دفع شوند. در نتیجه کبد باید ذخایر اضافی کلسترول بدن را مصرف نماید تا اسیدهای صفراوی جدید تولید کند.
علاوه بر آن، حبوبات منبع خوبی از فولات و منیزیم می‌باشند. فولات (از ویتامین‌های گروه B)، به کاهش میزان هموسیستئین کمک می‌کند. مقدار زیاد هموسیستئین می‌تواند باعث تخریب رگ‌های خونی و در نتیجه بروز حمله قلبی شود. از طرف دیگر، منیزیم به کنترل فعالیت‌های عصبی- عضلانی قلب و ریتم منظم ضربان قلب کمک می‌کند. همچنین منیزیم از بروز لخته‌های خونی غیرطبیعی در قلب جلوگیری می‌کند و احتمال بروز حمله قلبی را کاهش می‌‌دهد.


کاهش احتمال بروز سرطان:

تحقیقات نشان داده‌اند زنانی که حداقل دو بار در هفته حبوبات می‌خورند، ۲۵ درصد کمتر از کسانی که از حبوبات به میزان کمتر استفاده می‌کنند، به سرطان سینه مبتلا می‌‌شوند. مصرف قندهای ساده باعث تغذیه سلول‌های سرطانی می‌شود و زمانی که این مواد غذایی با حبوبات جایگزین گردند، قدرت بدن برای مقابله با سرطان افزایش می‌یابد.

تغذیه مناسب برای گروه خونی شما

پیرو پستی که راجع به رژیم بر اساس گرو خونی داشتیم زیباشو دات کام این مطلب را نیز اختصاص داده است به گروه خونی و تغذیه ی مناسب برای شما که ترجمه شده از کتاب دکتر پیتر د آدامو می باشد .

گروه خونیO(اُ):

مشخصات گروه :گوشتخوار،دستگاه گوارش پر طاقت،دستگاه ایمنی فعال،نسبت به سازش محیطی و رژیم غذایی نامتحمل ،بهترین واکنش نسبت تنش و فعالیت بدنی
غذای افزایش دهنده وزن : گلوتن گندم ،ذرت ، لوبیای قهوه ای/سفید ،عدس ،انواع کلم و گل کلم،خردل سبز
غذای کاهش دهنده وزن : غذاهای دریایی که محتوای ید هستند،نمک ید دار ، جگر ،گوشت قرمز ،اسفناج ،کلم بروکلی
گوشت و ماهی : به دلیل اسیدیته بالای معده خوردن مواد پروتئنی جهت این دسته مشکلی ندارد
تخم مرغ و لبنیات : نباید مصرف شود
روغن و چربی : روغن بذر کتان و زیتون مفید است
دانه و مغزها : گردو و تخم کدو مفید است
بقولات : انواع نخود و لوبیا مفید است
غلات : فرآورده ها ی گندم باعث باعث افزایش وزن می شود
سبزی ها : کلم مجعد ،برگ و بروکلی ،کاهی رومی ،اسفناج ،پیاز زرد و برای تامین ویتامین گوجه فرنگی مفید و ذرت و گل کلم و کلم قرمز پرهیز شود
میوه ها : انجیر ، انواع آلو ،آناناس مفید و موز ،انواع توت ،نارگیل ،طالبی،نارنگی،پرتغال،ریواس پرهیز شود.
ادویه و چاشنی ها : کاری ،جعفری ، زردچوبه و فلفل قرمز مفید و وانیل ،دارچین،انواع سرکه،جوز هندی و فلفل سفید پرهیز شود.
نوشیدنیها : آب معدنی گازدار مفید و قهوه و نوشابه گازدار و مشروبات الکلی پرهیز شود.
مکمل ها : ویتامین ها ی گروه B و K و ید ،کلسیم ،منگنز مفید و ویتامین A و E پرهیز شود.
دم کردن گیاهی : شیرین بیان ،بابونه ،آویشن ،شنبلیله ،زنجبیل ،سنبل الطیب
______________________________________

گروه خونی(آ) A :
مشخصات گروه :نخستین گیاه خوار شناخته شده،دستگاه گوارش حساس ،سیستم دفاعی بدن مقاوم ،واکنش آرام در برابر تنش دارد،برای فعال و سرحال به رژیم غذایی گیاهی نیاز دارد.
غذای افزایش دهنده وزن : گوشت،لبنیات ،انواع لوبیا و گندم
غذای کاهش دهنده وزن : روغن های گیاهی ،فرآورده های سویا ،آناناس ،سبزی ها
گوشت و ماهی :به دلیل اسیدیته پایین معده خوردن گوشت و فراورده های آنبه علت انواع نیترات برا یاین دسته ممککن است حتی سرطان زا باشد ولی مرغ و ماهی بی ضرر است.
تخم مرغ و لبنیات : بهتر است خوردن آن محدود شود ولی خوردن شیر سویا و پنیر جایگزین خوبی است.
روغن و چربی : روغن بذر و کتان و زیتون مفید است.
دانه و مغزها : تخمه کدو و آفتابگردان،گردو ،بادان به خصوص بادام زمینی که خاصیت ضد سرطانی دارد بسیار مفید است.
بقولات : لوبیا،عدس،سویا و فرآورده های آن مفید است.
غلات : غلات و نان گندم و دانه سبوس دار بلامانع است ولی جوانه بلغور گندم پرهیز شود.
سبزی ها :هویج و انواع کلم به علت ضد اکسید کنندگی و همه سبزیها مفید هستند و گوجه فرنگی ،انواع فلفل و سیب زمینی پرهیز شود.
میوه ها :توت،لیمو،آلو،آناناس،زردآلو مفید و طالبی ،موز،انبه و مرکبات پرهیز شود.
ادویه و چاشنی ها : فراورده های سویا،زنجبیل و سیر مفید و فلفل ،سرکه ،ترشی و سس پرهیز کردنی است.
نوشیدنیها :یک لیوان آب گرم با نصف لیمو،قهوه،آب ،انگور قرمز مفید و آبجو،کوکا ،چای معمولی و آب معدنی پرهیز شود.
مکمل ها :ویتامین B12،C و E و آهن و کلسیم مفید و ویتامین A پرهیز شود.
دم کردن گیاهی : چای سبز،بابونه،زنجبیل،والریان،سنبل الطیب
___________________________________

گروه خونی B :
مشخصات گروه :متعادل است ،سیستم دفاعی پرقدرت و دستگاه گوارش مقاوم دارد،لبنیات دوست دارد،دارای بهترین واکنش در برابر تنش و در برابر انتخاب رژیم غذایی بسیار قابل انعطاف است
غذای افزایش دهنده وزن : ذرت،عدس،بادام زمینی،دانه کنجد،گندم
غذای کاهش دهنده وزن :سبزیهای برگی،گوشت،جگر،تخم مرغ و لبنیات
گوشت و ماهی :گوشت گوسفند،بره،خرگوش،آهو،گوزن،قزل آلا،خاویار خوب است ولی جوجه ،دل،ژامبون،میگو،ماهی دودی،مرغابی خوب نمی باشد.
تخم مرغ و لبنیات : کلیه غذاهای لبنی و تخم مرغ مشکلی ندارد ولی بستنی بهتر است مصرف نشود.
روغن و چربی : روغن زیتون مفید است ولی کنجد ،آفتابگردان و ذرت پرهیز شود.
دانه و مغزها : فقط گردو و کره بادام مفید است و بقیه مغزها و دانه ها پرهیز کردنی است.
بقولات : لوبیا سفید و معمولی مفید ولی انواع لوبیا و عدس پرهیز کردنی است.
غلات : برنج و یولاف مفید است ولی جو ،برشتوک،ذرت ،گندم سبوس دار و جوانه گندم چندان مفید نیست.
سبزی ها :سیب زمینی ،قارچ ،انواع کلم ،فلفل ،هویج،بادنجان مفید و گوجه فرنگی ،ذرت و زیتون و تربچه باید پرهیز بشود.
میوه ها :موز و آناناس و انواع آلو ،انواع انگور،توت ،خربزه،سیب،شلیل مفید و نارگیل و خرما پرهیز شود.
ادویه و چاشنی ها : زنجبیل،کاری،ترب کوهی،فلفل قرمز مفید و دارچین و ،فلفل سیاه وسس گوجه فرنگی و مالت جو پرهیز کردنی است.
نوشیدنیها :چای و قهئه مفید است و نوشیدنی گازدار و مشروبات الکلی پرهیز شود.
مکمل ها :منیزیم موجود در سبزیهای برگی و دانه ها و بقولات و جینگو و لستن مفید است.
دم کردن گیاهی : نعناع،زنجبیل،ریشه شیرین بیان
_____________________________

گروه خونی AB :
مشخصات گروه :همرنگ شدن با تغییرات زیست محیطی و رژیم های غذایی از خصوصیات اوست،دارای دستگاه گوارش حساس،دارای سیستم دفاع بدنی بسیار مقاوم،دارای بهترین واکنش در مقابل تنشهای روحی به واسطه به واسطه حرکات ذوقی و خلاقیت
غذای افزایش دهنده وزن : گوشت قرمز،انواع لوبیا،ذرت،گندم
غذای کاهش دهنده وزن :لبنیات ،آناناس،غذاهای دریایی،سبزیهای برگی
گوشت و ماهی :گوشت گوسفند،خرگوش،بره،بوقلمون،جگر خوب است ولی گوشت گاو گوساله،مرغ،جوجه،دل نباید مصرف شود،انواع ماهی مشکل نداردولی میگو و صدف نباید مصرف شود.
تخم مرغ و لبنیات : کلیه غذاهای لبنی و تخم مرغمشکل ندارد ولی بستنی،کره و دوغ باید پرهیز شود.
روغن و چربی : روغن زیتون مفید استولی کنجد و آفتابگردان و ذرت پرهیز شود.
دانه و مغزها : کره بادام زمینی و گردو مفید و فندق ،کنجد،خشخاش،تخمه کدو و آفتابگردان پرهیز شود.
بقولات : انواع لوبیا و عدس مفید و باقلا و نخود پرهیز شود.
غلات : برنج و سویا مفید سات و گندم ،ذرت و برشتوک ذرت پرهیز شود.
سبزی ها :بادنجان ،سیر،کرفس و هویج و خیار مفید و ذرت ،زیتون ،فلفل سبز ،جوانه ماش،سیب زمینی و ریواس پرهیز شود.
میوه ها :انگور،آلو،کیوی ،انجیر،انواع توت،انواع لیمو،آناناس،گیلاس،زردآلو،هندوانه،گریپ فروت و انبه ،موز و انار ،نارگیل و خرمالو و پرتغال پرهیز شود.
ادویه و چاشنی ها : سویا،کاری،آبلیمو،سیر،جعفری مفید و سرکه ،فلفل ،ترشی و کچاب پرهیز کردنی است.
نوشیدنیها :آب انگور قرمز و قهوه مفید و کوکا ،چای معمولی و مشروبات الکلی پرهیز شود.
مکمل ها :خفچه و سلنیوم و ویتامین C و زینک مفید است
دم کردن گیاهی : شیرین بیان،بابونه،چای سبز،زنجبیل

۱۳۹۰ آبان ۲۲, یکشنبه

پیروزی ژاپن، ازبکستان و کره جنوبی در مسابقات انتخابی جام جهانی

ژاپن، ازبکستان و کره جنوبی از برندگان بازی‌های امروز انتخابی جام جهانی 2014 بودند.
هفته چهارم از مرحله سوم مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 2014 امروز با دیدار تیم‌های تاجیکستان و ژاپن آغاز شد. در این دیدار که از گروه C مسابقات و به میزبانی تیم تاجیکستان در ورزشگاه مرکزی شهر دوشنبه برگزار شد، تیم ژاپن صاحب برتری 4 بر صفر شد.
برای تیم ژاپن در این دیدار خارج از خانه یاسویوکی کونو (36)، شینجی اوکازاکی (61 و 2+90) و ریویچی مائدا (82) گل زدند تا این تیم همچنان با 10 امتیاز به صدرنشینی خود در گروه C از مرحله سوم مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 2014 در قاره آسیا ادامه دهد. دیگر بازی این گروه در ازبکستان برگزار شد که در آن ازبکستان با یک گل کره شمالی را شکست داد.
امروز همچنین کره جنوبی با دو گل امارات را شکست داد. «هونگ زئونگ هو» و «پارک چو یونگ» گل‌های کره جنوبی را زدند.

اولین جامی که الکس فرگوسن برای منچستر گرفت/عکس

این عکس یادگاری فرگوسن و خانواده اش با نخستین جامی است که او به همراه منچستر یونایتد گرفته است.

الکس فرگوسن

۱۳۹۰ آبان ۲۰, جمعه

بحرینی ها کار سیاسی می کنند/ پرچم سعودی در ورزشگاه و رقص با پرچم وسط زمین

بحرینی ها همه کار می کنند که بازی با ایران را به جنجال بکشند.
از شروع بازی ایران و بحرین در منامه جو ورزشگاه به شدت سیاسی است. اندک تماشاگران بحرینی که به نظر می رسد از حامیان دولت هستند ، پرچم های عربستان را در دست دارند و حتی زمان پخش سرود جمهوری اسلامی ایران ، رفتارهای ناشایستی داشتند. درحالی که فیفا برای بازی بحرین در ایران به شدت سختگیری کرده بود اما انگار این قوانین قرار نیست در بحرین اجرا شوند . یکی از تماشاگران این کشور با پرچم ، وسط زمین پرید و بعد از صحنه گل هم ، تماشاگران حاضر در ورزشگاه ، همه تصاویر سیاسی در دست داشتند.

باز هم با پرچم عربستان می رقصند؟/ گل دقیقه ۹۰ مجتبی ، سوزناک بود!

تیم ملی در دقیقه 90 از شکست در بحرین گریخت تا بحرینی های حاضر در ورزشگاه منامه از رفتار شان حسابی احساس سوزش کنند.
تیم ملی دوباره در بحرین خوب نبود. 10 سال پس از ان شب نحس ، دوباره ورزشگاه بحرین پر بود از پرچم های عربستان و بلندگوهایی که مدام شعار پخش می کردند. بچه های تیم ملی دوباره سر در گم بودند ، مثل خاطره تلخ تیم بلاژویچ.
یک ضربه کاشته ، شوتی استثنایی از فوزی آییش به سمت دروازه رحمتی فرستاد و سید نتوانست توپ را درست مشت کند. دفاع هم که انگار خوابش برده بود تا توپ وارد دروازه شود.گل را عجیمی زد و گل خوردن از بحرین در منامه ، در شبی که آنها همه کار برای تخریب روحیه بازیکنان تیم ملی کرده بودند ، معنایش چیزی نبود غیر از باخت در دقیقه 90. تیم ملی در نیمه دوم چندین و چند موقعیت داشت . کروش با تعویض هایش هم نتوانست تا دقیقه 90 جریان بازی را عوض کند. انگار قرار نبود توپ ها وارد دروازه شوند اما درست در لحظات نا امیدی بود که قاضی مسیر بازی را تغییر داد. ضربه سر او به تیر دروازه خورد و جلوی پای مجتبی افتاد . مجتبی توپ را به تور دروازه چسباند و بازی به پایان رسید . این گل حسابی بحرینی ها را سوزاند. آنها که با پرچم عربستان ، هر کاری که خواستند کردند و احترام سرود ملی مهمانان را نگه نداشته بودند.

۱۳۹۰ آبان ۱۵, یکشنبه

یک ساعت از ورزشهای مختلف چقدر کالری مصرف می‌کند؟

فعالیت بدنی و داشتن برنامه ورزشی منظم، جزء اصلی برنامه ی کاهش وزن است. هنگام فعالیت بدنی، بدن انرژی مصرف می‌کند، با مصرف انرژی کالری سوزانده می‌شود و کالری از غذایی که می‌خوریم تامین می‌گردد.

هر نوع فعالیتی که انتخاب می‌کنید نکته کلیدی این است که آن را مرتب انجام دهید و فعالیت بدنی را رها نکنید.

باید هدف شما روزانه 60-30 دقیقه فعالیت فیزیکی با شدت متوسط و در بیشتر روزهای هفته باشد. شدت فعالیت شما باید کم کم افزایش پیدا کند تا تعداد ضربان قلب و تنفس شما افزایش پیدا کند و کمی تعریق کنید.

آیا می‌دانید هر نوع فعالیت چقدر کالری مصرف می‌کند؟

اگر میزان کالری مصرفی در ورزشهای مختلف را بدانید می‌توانید برنامه دقیقتری برای کاهش وزن داشته باشید.

در این مقاله جدولی آورده شده که نشان می‌دهد یک ساعت از هر نوع فعالیت تقریبا چقدر کالری مصرف می‌کند.

البته میزان کالری مصرفی کاملا به نوع فعالیت بدنی، شدت آن و به فرد بستگی دارد.

وزن

نوع فعالیت

73 کیلوگرم

91 کیلوگرم

109 کیلوگرم

ایروبیک با شدت زیاد

511

637

763

ایروبیک با شدت کم

365

455

545

ایروبیک آبی

292

364

436

کوهنوردی یا پیاده روی با کوله پشتی

511

637

763

بسکتبال

584

728

872

دوچرخه سواری (با سرعت کمتر از16 km/h)

292

364

436

بولینگ

219

273

327

قایقرانی

256

319

382

حرکات موزون

219

273

327

فوتبال

584

728

872

گلف

329

410

491

پیاده روی معمولی

438

546

654

اسکیت روی یخ

511

637

763

جاگینگ (با سرعت حدود 8km/h)

584

728

872

ورزشهای راکتی

511

637

763

اسکیت

913

1,138

1,363

طناب زدن

730

910

1,090

پارو زدن

511

637

763

دویدن (با سرعت حدود km/h 13)

986

1,229

1,472

اسکی در مسیرهای باز

511

637

763

اسکی سرعتی

365

455

545

اسکی روی آب

438

546

654

بیس بال

365

455

545

تردمیل، بالا رفتن از پله

657

819

981

شنا

511

637

763

تکواندو

730

910

1,090

تای چی

292

364

436

تنیس

584

728

872

والیبال

292

364

436

پیاده روی آهسته (با سرعت km/h 3)

183

228

273

پیاده روی تند (با سرعت km/h 6)

277

346

414